Lia en Taco bij de Vietnamezen

Chauffeur Lam

Onze chauffeur is Mr. Lam. We begroeten hem elke morgen vriendelijk en komen er al snel achter dat ´good morning´, ´yes´, ´no´ en ´see you later´ de enige woorden zijn die hij kent. Als ik naar een supermarkt wil, bel ik naar kantoor, leg uit waar ik mijn boodschappen wil halen, geef de telefoon aan Lam en hij rijdt me naar de goede plek. Het ophalen gaat precies andersom. Ik bel naar kantoor, zeg dat ik opgehaald wil worden, kantoor belt naar Lam en als ik naar buiten loop, staat hij al op mij te wachten. Een keer denk ik, wat een gedoe, ik regel het zelf wel met ´m. ´Mr. Lam, can you pick me up at 2 o´clock?´ En ik schrijf het cijfer 2 op een blaadje. Yes, yes, knikt hij. Twee uur later wordt ik gebeld dat ik er niet sta. Nee, ik bedoelde niet over 2 uur maar om 2 uur.

We merken dat Mr. Lam er een groot plezier in schept om met ons op stap te gaan. De eerste keren, als we nog helemaal niets weten, gaat hij zelfs met ons de winkels in. Mr. Lam, waar staat het zout? Hier is een belletje naar kantoor voor nodig. Lam laveert met ons winkelwagentje om de winkelmeisjes en -jongens heen die bij elk schap staan en producten in je handen duwen, in de hoop dat je ze koopt. Hij behoedt ons ook voor verkeerde aankopen. Als ik op een vitrine met mobiele telefoontjes afloop om een telefoon voor Taco uit te zoeken, schudt hij heftig nee. Geen goed plan dus. Zeker Chinese namaak.

Na een aantal dagen besluiten Gemma en ik een keer alleen te gaan. Als hij via kantoor hoort dat hij niet mee hoeft de winkel in, zien we de teleurstelling op zijn gezicht. Op de vraag van Gemma wat zo´n chauffeur dan doet terwijl wij weg zijn, krijgen we een antwoord als we in de parkeergarage naar de plek lopen waar we hem hebben achtergelaten. Zijn stoel staat in de uiterste slaapstand.

Lam heeft waarschijnlijk gehoord dat we moeite hebben met zijn gebrekkig Engels, of kantoor is al die telefoontjes zat. Als hij ons de volgende morgen ophaalt, duwt hij zijn mobiele telefoon onder onze neus. Er staat een bericht in het Engels dat hij ons naar de site brengt. Bij elke nieuwe mededeling aan ons, toetst hij driftig op zijn telefoon en verschijnt er een Engelse boodschap. Het werkt! We begrijpen elkaar. Maar dan komt hij ineens met een onverwacht bericht op zijn telefoon. ´This is the last time I will serve you as your driver. The office has hired a new English-speaking driver.´

Hij brengt ons nog naar Baiyun International Airport. Gemma gaat terug naar Nederland. Als we haar koffer hebben uitgeladen, geeft hij haar een hand en zegt, ´Welcome to Guangzhou again!´ Hoe lang zou hij op dat zinnetje gestudeerd hebben? We gaan hem missen, onze Mr. Lam.

Twee dagen later ontmoeten we onze nieuwe chauffeur. ‘Good morning, can you take us to Shamian Island?’‘Yes, yes’ is het antwoord, en hij belt naar kantoor.

Reacties

Reacties

Marjon

Hoi Lia,
Wat een hardsstikke goed idee om zo'n blog te maken! En ere wie ere toekomt: het is duidelijk voelbaar dat je met meer dan gewone vaardigheid verhalen schrijft. Een combinatie van natuurtalent en de cursus van een paar jaar terug? Het is echt een plezier om te lezen en zodra je melt dat er een volgende episode te consumeren valt, krijgt dat bij mij absolute prioriteit.
Heb je al aanstalten gemaakt om met Chinees te beginnen? Ondanks alle andere beslommeringen als je je leven moet reorganiseren in een volkomen vreemd land, moet het voor jou als taalkundige toch een voortdurende prikkeling zijn mensen te horen praten en dingen geschreven te zien staan in een taal waar je hélemaal niéts mee kunt....èn een vreemde (en demotiverende?) gewaarwording als dat ook niet snel verandert doordat je gewoon dingen oppikt zoals bij de meeste minder exotische talen.
Heb je trouwens een skype-adres? Kan bijna niet missen. Laat je me weten wanneer en hoe ik je kan bereiken? liefs, Marjon

Marit

Hoi Taco en Lia,

Leuk om jullie verhalen te lezen hier vanuit Nederland.
Wij zijn weer terug van vakantie en ook weer aan het werk. Leuk dat filmpje van Gemma dat Taco chinees aan het leren is, daar hebben we om gelachen hoor, dat gezicht van Taco!!
Maar de vaatwasser!! op uitnodiging wil Tom hem wel aansluiten en misschien voor nog meer 'heiniken mensen...
Nou liefs van ons allemaal groetjes Marit

Taco

Ik was zo aangedaan door Lia's verhaal en toen Mr. Lam afgelopen vrijdag op de site was en even een praatje met mij kwam maken (had ie vast lang op geoefend!), heb ik HR gebeld dat we Mr. Lam terug willen hebben en dat zal gebeuren. Lia gaat hem Engels leren en ik hoef niet meer mee boodschappen doen.....

Joyce

Lieve Lia en Taco,
Wat een gaaf avontuur en dan de manier waarop jullie schrijven...het geeft zo'n goed beeld en het is zo ontzettend geestig; ik zet het naar iedereen door die jullie hier kennen. Het zal niet altijd even leuk zijn maar je beleeft zo nog eens wat! Goed dat Mr Lam in ere hersteld is. Een vraag die anderen ook al gesteld hebben: zijn jullie ook prive per mail bereikbaar of durven jullie de mogelijke hausse aan berichten niet aan? Blijf ons vooral op de hoogte houden, we kijken er naar uit.
Liefs, Joyce

Thea

Hoi Hoi
Wat geweldig zo'n chauffeur dat schiet nog eens op
Je verhalen zijn echt heel leuk ik vertel ze dan ook aan de groep door ( Marja valt me natuurlijk bij) zo blijven ze allemaal op de hoogte van het reilen en zeilen van jullie
en iedereen geniet ervan
Hou me op de hoogte van de vorderingen van de engelse les die meneer Lam gaat krijgen ik ben heel benieuwd
Groetjes Thea

Tania en Alex

Hey lieve vrienden!

Wat een geweldig avontuur om mee te kunnen volgen!Ik zal een extra moment moeten uitrekken om dit op de voet te kunnen volgen.Deze keer reageer ik kort want morgen vertrek ik met een vriendin naar Turkije:ook spannend hoor!Maw ik moet nog een aantal zaken in orde brengen en wanner ik terug ben, probeer ik eventueel skype indien dit mogelijk is.Hou jullie goed en veel succes aan onze Nederlandse avonturiersvrienden!lieve Antwerpse groeten

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!