Lia en Taco bij de Vietnamezen

Ons jaar 2014

Jaarbrief 2014

In 2014 kregen we regelmatig bezoek. Neef Jan Pieter, (schoon)broer Arjan, (schoon)zus Mieke, Belgische vrienden Tania & Alex, Peruaanse vriendin Denise en oud-Bolswarders van de suvelskoalle, Mijili & Jos. Met iedereen proberen we iets nieuws te doen zodat er voor ons ook steeds wat te ontdekken blijft. Jan Pieter liep de uitgebreide stadswandeling olv onze amusante gids Graeme die hier al 25 jaar woont, sportieve Denise zetten we natuurlijk op de fiets voor een downhill parcours vanaf de brouwerij, met Tania & Alex verkenden we het ongerepte eiland Madura waar Tania haar eerste kokosnoot dronk, met Arjan huurden we via airbnb een huis in het noorden van Bali, vlakbij de oude hoofdstad Singaraja, met Mieke werd het Sanur op Bali en een lunch met de dames van de Expat Womens’ Association of Surabaya, waar ze meekwebbelde alsof ze hier al jaren woont, en Jos en Mijili streken bij ons neer op doorreis naar Australië, een weerzien na vele jaren en pal op de dag dat Sinterklaas de Nederlandse Klup Surabaya met een bezoek vereerde. Ze vielen met hun neus in de zelfgemaakte pepernoten. Terwijl wij hier alweer meer dan 3 jaar zijn en aan het klimaat, het eten en de gewoontes gewend beginnen te raken, zorgen onze bezoekers dat we telkens met nieuwe ogen om ons heen kijken. Want ja, het is heel bijzonder om hier een tijdje te mogen wonen.

Mt. Kelud

In februari was er een uitbarsting van de vulkaan Kelud, op 70 km afstand van Surabaya. Ik keek uit mijn raam en dacht dat het sneeuwde, maar het was as dat alles bedekte.

De Bintang brouwerij

In mei opende Bir Bintang een nieuwe frisdrankenfabriek op hun terrein in Sampang Agung. Daarbovenop wonnen ze in november het TPM Bronze Award, twee grote prestaties van Taco en zijn team.

Taco’s Mud Bikers

Taco heeft de voordelen van whatsapp ontdekt en een fietsgroep samengesteld onder de naam de ‘Mud Bikers’. Op zondagochtend 8 uur verzamelen ze zich bij het National Hospital naast ons huis en fietsen ze Surabaya uit om tussen de rijstvelden en langs kleine dorpjes zich flink uit te leven en modderig en badend in het zweet maar voldaan weer terug te keren.

Cleft Care Foundation Indonesia

Lia zet zich in voor een organisatie die de voor- en nazorg op zich neemt van kinderen die met een gespleten gehemelte of hazenlip geboren zijn. Operaties worden door bevriende chirurgen gratis gedaan maar families zijn arm en slecht geïnformeerd, zodat er voorlichting nodig is, extra voeding en hulpmiddelen om de kinderen in optimale conditie te brengen voordat ze geopereerd kunnen worden.

Gezondheid

Met Lia gaat het gelukkig nog steeds goed. Iedere twee maanden reist ze af naar Singapore voor controle en een nabehandeling die nog tot April 2015 zal duren. Verpleegkundige Kelsy is er al vanaf het begin bij. Ze kent iedereen die met Lia mee is geweest tijdens de chemo’s en vraagt altijd vol belangstelling hoe het met ze is. ‘Ik zal je missen als je niet meer zo vaak hoeft te komen’, zegt ze. Nou, dat geldt ook voor ons lieve Kelsy!

Verhuizen

Het huurcontract van ons oude huis liep af en er dreigden grote constructiewerkzaamheden naast ons te beginnen. Op zoek naar iets nieuws dus en dat vonden we in de wijk Graha Famili waar meer buitenlandse gezinnen wonen. Als kennismaking organiseerden we samen een running dinner. De kinderen waren net zo nieuwsgiering naar ieders huis als wij. Het werd een ontzettend gezellige avond met Australische wijn, Hollandse bitterballen met Bintang bier, Thaise mangosalade, Indische rendang en Duitse taart.

Verlof in Nederland

Wat is het fijn om af en toe even bij te tanken in ons eigen Nederland. Natuurlijk leggen we veel bezoekjes af, maar we proberen ze af te wisselen met fiets- en wandeltochten, bezoeken aan musea en aan het theater. Dat zijn, behalve onze familie en vrienden natuurlijk, de dingen die we het meeste missen. Met een koffer vol kaas, peperkoek en nieuwe zomerkleren gaan we dan voldaan weer naar ‘huis’.

Vrienden uit alle windstreken

Zonder onze vrienden in Surabaya zouden we het niet redden. Ze zijn hier onze familie. Omdat de mannen veel en lang werken, organiseren de dames regelmatig uitstapjes, verjaardagsfeestjes en etentjes. Zo leren de partners elkaar ook kennen en het is een welkome afleiding van hun dagelijkse werk. Het leukste vinden wij de mix van nationaliteiten en al die verschillende soorten mensen! Op de foto staan we met Australiërs, Denen, Duitsers en Indonesiërs.

Thanksgiving in de VS

Voor het eerst vierden we Thanksgiving met Wouter & Candice in Arlington. Na een stevige wandeling, de Turkey Trot, voor een goed doel, verdwenen Wouter & Candice naar de keuken om de traditionele kalkoen en pumpkin pie te bereiden. Daags daarna wordt altijd de kerstboom opgezet. Lia vond het fijn om weer eens wat kou te voelen, maar Taco beweert dat hij er helemaaaal niet meer tegen kan!

Een vol jaar

Dit was een korte impressie van ons leven hier. We genieten en leren nog iedere dag bij, geen dag is hetzelfde en een expatleven zit vol verrassingen, leuke en minder leuke. Wat 2015 ons gaat brengen weten we niet. Een nieuwe uitzending of nog een jaartje erbij in Surabaya? In ieder geval gaan Gemma & Arne trouwen en dat is iets om ons enorm op te verheugen!

greet

bedankt voor al die interessante verhalen en fijn dat het goed met je gaat, Lia, wat op de foto's ook te zien is.
Liefs van Greet

Kees

Wat gebeurt er toch veel he, in een jaar. Leuk om dat allemaal weer eens te lezen. En ja…ook 2015 wordt een bijzonder jaar. Hartelijke groet

thea

We hopen voor jullie weer zo'n gezellig jaar als 2014 want jullie hebben weer heel wat beleefd
En het lijkt me zeker heel fijn als je zover weg zit om vrienden en bekenden op bezoek te krijgen
Geniet ervan en een goed 2015 groetjes, thea

Annette van den Boom

Een mooi overzicht van jullie jaar 2014. Leuk om te lezen. Bedankt. Ook Rob en ik verheugen ons op het trouwen van Gemma en Arne. Hartelijke groet.

Rike

Mooi om lezen lieverds.

Rike

Te lezen bedoel ik natuurlijk