Lia en Taco bij de Vietnamezen

De site

Op de site.

De site, dat noemen we de plaats waar de brouwerij gebouwd wordt, ligt zo’n 30 km van ons huis verwijderd. De site wordt pas een brouwerij als het eerste brouwsel is gemaakt en de brouwerij is ingewijd. Dat inwijden zal hier door een bobo van de lokale autoriteit gebeuren. Mijn reistijd in de morgen is ruim een half uur en ’s avonds tussen 45’ en 1 uur. Hoewel we nu een eigen auto hebben, probeer ik altijd samen met anderen te gaan. Dat is ook veel gezelliger. Onze eigen auto is een luxe dikke lippen busje van Chinese makelij met achterin 5 zitplaatsen. Mijn collega Vincent Chua, iemand uit Singapore, heeft er ook zo een. We krijgen zo’n busje omdat er regelmatig mensen uit Nederland over zijn voor het project die dan met ons mee rijden.

Mijn kantoor is nu nog in een bouwkeet waar het hele team werkt. Naast de installation manager en een aantal bouwopzichters, is daar het hele middenkader druk bezig met de voorbereidingen. Om jullie een indruk te geven gaat het over de volgende functies: de afdelingchefs Brouwen, Verpakken, Utilities, Logistiek en Maintenance. En verder de Quality Assurance Manager, training officer en TPM coördinator. En de automation, electrical en mechanical engineer. Mijn hoofdtaak is het proces op te starten, waarbij je al deze mensen nodig hebt. Ik ben dus nu dan ook met alle mensen door aan het nemen wat ze al voorbereid hebben en wat er anders of beter kan. Mijn collega installation manager had me gezegd dat Chinezen niet zo goed zijn in het maken van een planning (ze zijn erg goed in improviseren…) en voor enkelen is dit zeker het geval. Maar er is gelukkig tijd genoeg om dit alsnog te doen. Mijn baas stuurt er duidelijk op aan dat ik namens hem het middenkader aanstuur en op een vrij natuurlijke manier gaat het die kant op.

Vind ik het leuk? Ja heel erg leuk. Wel veel zitten en de hele dag intensief met je hoofd bezig zijn. Maar het lopen komt vanzelf wel als we opstarten! Het team is erg jong, enthousiast, leergierig en intelligent en dat is leuk werken hoor! Inmiddels heb ik al 2 etentjes achter de rug. Vorige week vrijdag na het werk ter gelegenheid van mijn komst en nog 2 nieuwe mensen. Nou, dan gaan ze helemaal los hoor! Ook overdag hebben ze onderling veel plezier. De werkuren zijn van 8 tot 18.

Mijn collega installation manager zit de bouwers en installateurs de hele dag achter de broek. Er zijn erg goede vaklui maar er zijn nog meer prutsers. Een mooi voorbeeld deze week. Ik liep met een Nederlandse tank- en materiaal specialist een ronde waarbij we laswerk zagen waarbij geen Argon gas was gebruikt. Dan krijg je “bloemkolen” in een pijp en zo’n pijp zal binnen 1 jaar doorgerot zijn. Mijn collega wees hem op het uitstekende werk van een andere firma: “they very good!”. Antwoord: “we also very good but can improve”. Je ziet al, je moet niet teveel werkwoorden gebruiken en zeker zo min mogelijk grammatica, wat voor Chinezen heel moeilijk is. Het Chinees kent geen grammatica.

Op de foto’s zie je Gemma en Lia die op bezoek zijn geweest. Al mijn collega’s hebben ze de hand geschud. Vooral Gemma vonden ze heel bijzonder, ook al omdat ze zo lang is. Heel leuk dat ze langs zijn geweest zodat ze een idee hebben waar ik een groot deel van mijn tijd doorbreng.

Tussen de middag eten ze allemaal warm, zo’n bakje rijst of noedels wat je bij de chinees haalt. Sommigen laten het komen, anderen nemen het mee van huis. Eén iemand neemt boterhammetjes mee...

Hanny & Kees

Mooi beeld van de bouwplaats, hoewel je er wel als een kleine generaal voor staat, Taco, zeker met die helm op, de strenge blik en de wijzende vinger. Mooi om te lezen dat je het werk leuk vindt. En je voorbeelden over de communicatie met de chineze medewerkers spreken me erg aan. Hoe maak je op een aardige manier duidelijk dat iets anders moet...volgens mij is dat echt een kolfje naar jouw hand. Ben jij overigens de gene met de boterhammen? Of heb jij je al aangepast aan de chinese eetstijl.
Gisteren ook jullie appartement natuurlijk goed bekeken. Hopen nog veel mooie foto's en beelden te zien de komende tijd, zodat we toch een beetje in China mee kunnen kijken.
Skype is ondertussen goed geinstalleerd, vanmorgen een test met Vera, dus binnenkort proberen we jullie een keer te spreken.
Groet, ook van Hanny
Kees

Taco

Goed geraden, die met die boterhammen ben ik. Het bakje Chinees kwam mij na 3 dagen al de neus uit!

Marianne Gillis

Nou Taco, dat wordt een hele klus! En niet alleen het bouwen zelf , maar ook de aanpassing aan het land en eetgewoontes (zeker als je niet zo van chinees eten houdt) Jullie flat lijkt me wel uit te houden....mooi hoor! Jammer van de afwasmachine, maar dat is te overkomen lijkt me. Lia, ik kan me helemaal voorstellen dat het ondersteunen van de mannen een serieuze aangelegenheid is, met moed en vertrouwen als basis. Hier is onze Veerle net met vriendinnen op vakantie gegaan naar Kroatie. Nienke vertrekt volgende week naar Toscane om een klooster mee te helpen opknappen en wij gaan half augustus naar zuid Frnakrijk met de nieuwe caravan. Heerlijk! Geniet van alles zoveerl je kan en ook sterkte met de moeilijke kanten ervan, jVeel liefs,Marianne Gillis

Ralph, Fenny en de Kids

Hoi avonturiers, jullie verhalen klink allemaal super. Jullie flat ziet er goed uit maar ik mis wel wat eiken olifanten meubels enzo :). Lia zo te horen heb je het boek van Bertine goed doorgelezen, hopelijk heb je er wat aan in de omgang met die oh zo bijzonderen Chinezen. De omgang met elkaar is zo anders dan hier. Lijkt ons helemaal super om dat mee te mogen maken. Wij hebben er slechts even aan mogen ruiken, jullie gaan het volledig proeven. Hier zijn we super trots. Onze twee oudste hebben na 48 uur zwemmen in twee weken hun A-diploma gehaald. Echt heel knap, vooral van Brayan een hele prestatie met dat kleine lijfje van hem.
Heel veel plezier en tot gauw.

Ralph, Fenny en de Kids