Lia en Taco bij de Vietnamezen

Onze flat

Voordat onze keuze viel op de allerlaatste flat die we zagen, hadden we er in twee dagen tijd al 12 afgewerkt. Samen met Yico de makelaar, Jerry van personeelszaken en onze chauffeur Mr. Lam hebben we heel Guangzhou doorkruist. Met de flats buiten de stad, in de buurt van de nieuw te bouwen brouwerij, waren we al gauw klaar: te stil en een uur rijden van het centrum. En waar gaat het om bij expats? Dat de vrouwen zich kunnen vermaken terwijl de mannen hard aan het werk zijn. Dat vermaak houdt in, boodschappen doen, contacten leggen, jezelf nuttig bezighouden en zoveel mogelijk informatie verzamelen om het leven ’s avonds en in het weekend, na dat harde werken, te veraangenamen. De vrouwen moeten zorgen voor het sociale netwerk, en dat is een serieuze klus.

De meeste flats die we in de stad te zien krijgen, liggen in het stadsdeel Zhujiang New City. Waar we vooral op letten is of er niet te veel bouwactiviteiten in de buurt zijn, want die gaan dag en nacht door, ook al wordt ons verzekerd dat dat in dit geval echt niet zo is. De complexen waar de flats in liggen hebben prachtige namen als Poly Whisper Garden en Blossom Cove. Sommigen zijn heel luxe en modern, anderen donker en gemeubileerd met zware eiken meubels met gouden krullen als versiering.

We kiezen voor The Cosmos. Het appartement is ruim, licht, heeft een logeerkamer en twee badkamers en voor en achter een patiobalkon. Verder is er een bijkeuken met wasmachine en droger en een wasrek aan het plafond dat ik met een afstandsbediening kan laten zakken. In de keuken twee wokpitten en een afwasmachine. Als ik er de eerste keer onze bordjes in zet doet ie unje, unje en verder niets. Blijkt ie nooit op de waterleiding te zijn aangesloten. Chinezen gebruiken namelijk geen afwasmachine dus waarom zouden ze hem dan aansluiten?

Meubels staan er nog niet in, daar zullen ze nog voor zorgen voordat we definitief komen. ‘Yes, we know, you like modern’ krijgen we te horen als we voorzichtig proberen uit te leggen dat we geen eikenolifanten willen met kussens van rood velours.

En het komt uiteindelijk goed. Wij zijn blij met ons stekje op de 31ste verdieping. Het uitzicht doet ons denken aan thuis, een groenstrook en in de verte de tv toren…

Thea de Jong

Hoi Lia
Ik geniet helemaal van jullie verhalen
Wat spannend allemaal
Vreemd volk die chinezen maar wel erg leuk om het allemaal van dichtbij mee te maken het zal voorlopig wel wennen zijn
De flat ziet er mooi uit heb je al een storm meegemaakt? zal die wel gaan wiebelen daar schijn je niet veel van te merken
Alles gaat hier zijn gangetje erg rustig in de vakantietijd
We hebben er lang op moeten wachten maar nu is het al een hele tijd mooi weer
Jullie verhaal wordt aan de A.A.V. dames doorverteld en ook Marja doet er nog een schepje bovenop dus helemaal leuk
Heel veel succes daar ver weg
Hartelijke groetjes
Thea

Arjan

Ik heb net de link van Gemma door gekregen. Hartstikke leuk om al jullie belevenissen te lezen. Ik probeer jullie in het weekend of anders volgende week ff op Skype krijgen.

NijsMierlo

Dit is wel effe wat anders dan "good old IKEA", allemachtig wat een andere wereld. Ksie trouwens dat jullie nog niet met stokjes eten, dat is wel een minpunt. Als je wil integreren moet je je wel aanpassen!!!!!! Groetjes en ga zo door, kei leuk om het te zien. Ik stel voor dat je een toer van 2 weken voorbereid, wellicht dat kerst en nieuwjaar (onze, niet de chinese) mogelijkheden gaat bieden!!!! Kusjes van je broer en schoonbroer en alle andere personen die in Mierlo wonen en jullie kennen

Anneke Wegener

Hoi Lia, wat zitten jullie hoog!!Maar wat een leuke, ruime flat en prachtig uitzicht. Wens je veel succes met alles.