Lia en Taco bij de Vietnamezen

Het leven op straat

We zijn er nog niet achter of er verkeersregels bestaan in China. In de praktijk geldt heel simpel het recht van de sterkste. Dus rijdt een fietser een voetganger van het zeebrapad, de fietser wordt gesneden door een auto, onze auto wordt door een bus van de weg gedrukt.

Op de snelwegen wordt er kris kras gereden, via ieder gaatje proberen automobilisten sneller te zijn dan anderen. Dit gebeurt ook door vrachtauto’s en bussen. Het gevold laat zich raden, veel botsingen. Meestal zonder ernstige gevolgen omdat de snelheid niet hoog is op de wegen. Het zorgt wel voor veel files omdat de politie eerst moet komen om de schade op te nemen. En in de tussentijd blijven de autos gewoon op de weg staan. Omdat bij files de vluchtstroken ook gebruikt worden, kunnen hulpdiensten niet snel ter plekke komen.

Bij voetgangers oversteek plaatsen in de stad staan agenten met een fluitje die de voetgangers helpen bij oversteken. Het geeft echter ook geen enkele garantie om niet overreden te worden. De auto’s rijden gewoon door…….Het verbaast me wel. Je zou denken dat de politie in een toch wel autoritaire staat als China gezag zou hebben maar daar lijkt het niet erg op.

Verder is het erg opletten als je op een trottoir loopt. Men is overal aan het werk maar niets wordt afgemaakt of opgeruimd. Gevolg is dat je overal struikelt over losse stenen, putdeksels die op lager of hoger niveau liggen, hopen zand, puin., etc.

Er wordt ons verteld dat alle werkzaamheden afgerond moeten worden vóór de Asian Games die in November in Guangzhou van start zullen gaan. Het lijkt ons stug maar we laten ons verrassen.

Taco

greet en urs

Lieve Lia en Taco

Wat leuk om op deze manier contact met ons allemaal te houden, iedereen is natuurlijk heel benieuwd naar jullie ervaringen daar.
Ik vind het dus echt leuk zo nu en dan eens een berichtje van jullie te ontvangen.
Urs en ik zijn net terug van onze zomervakantie in Dubrovnik (Zuid Croatie), was heerlijk en we kunnen er nu echt weer tegen, ik was na de 2 belijdenisdiensten volledig uitgeput en dus echt aan vakantie toe.
Zo, tot de volgende keer en groetjes

Greet en Urs

Mieke

Hoi Lia en Taco,

Hoor ik helemaal uit Peru van Ellebel dat jullie een weblog hebben, hoezo omweg! Kei leuk om te lezen hoe het jullie vergaat. Weblogs lezen van familie in het buitenland is mijn grootste hobby geworden. Wel fijn dat dat wel mag van de Chinezen.
Taco, ben je al aan't werk? Lia, je moet maar snel Chinees leren om fatsoenlijk boodschappen te kunnen doen en natuurlijk om Mirjam en mij wegwijs te maken als we komen......
Veel sterkte/plezier met allen nieuwe ontdekkingen. Kijk al uit naar het volgende verhaal!

Dikke kus,
Mieke

Marianne Gillis

Lieve Lia en Taco,

Wat een avontuur! Gelukkig kunnen jullie er fris tegen aan blijven kijken. Fijn om zo op de hoogte te blijven. Hier is het vakantie, met mooi weer en gelukkig niet zo heet als bij jullie in China. Sterkte lieverds, met alle ontdekkingen en geniet ervan. Dikke kus, Marianne Gillis

Nikki

Hoi Lia en Taco! Ik kreeg van Gemma dit adres zodat ik jullie in beetje kan volgen daar in China. Het klinkt en ziet er allemaal echt mooi uit. Hoop dat jullie snel een beetje kunnen aarden daar.
Ook nog wat nieuws uit Nederland, Miriam is bevallen van een prachtige zoon Silas Abel Mulders.
Heel veel plezier!

Liefs Nikki

Ettorino

Hoi Lia en Taco!!!
Como estan?
Que lindas fotos!!! Que experiencia tan maravillosa deben estar pasando. Ojalá algún dia también pueda ir a conocer China. Se lo merecen!!!
Besos y abrazos