Lia en Taco bij de Vietnamezen

De eerste twee weken

Hallo allemaal!

De eerste twee weken Guangzhou zitten erop. We hebben net Gemma op het vliegtuig naar Beijing gezet, nadat ik eerst dankbaar gebruik heb gemaakt van haar aanwezigheid om me in het dagelijkse leven in China te storten. Samen met de Hollandse Marijke die hier al bijna een jaar woont zijn we op verkenning geweest. En wat waren er veel eerste keren!

De eerste keer een Chinese bankrekening openen (heeft jullie internetsite misschien ook een Engelse versie? Nee? Hoe kan ik dan ons saldo zien? You don't know? Oh, ok...) De eerste keer naar buiten (ja, bij 38 graden en een luchtvochtigheid van 80% is dat een belevenis die steeds maximaal 20 minuten kan duren voordat je wegsmelt), de eerste keer boodschappen doen (kan jij zien wat er in dat potje zit? Zijn het bruine bonen of bruine wurmpjes?), de eerste keer met de metro (supersnel en super efficiënt met een probleemloze oplaadbare chipkaart, hoor je dat Tineke Huizinga?), de eerste keer aangestaard te worden omdat je zo groot en blond en vreemd bent (ze noemen ons hier 'longnose' of volgens Bettine Vriesekoop shengren 'rauw persoon' in tegenstelling tot je vrienden die shuren ofwel'gekookte personen' zijn). Voorlopig zijn wij noghartstikkerauw. En de eerste keer, hoe kan het ook anders, de eerste keer koffie drinken bij Starbucks of was het Starheart? Het logo is in ieder geval (bijna) hetzelfde.

Dit was onze eerste echte blog vanuit Guangzhou, jullie zullen regelmatig van ons horen!

Reacties

Reacties

Loes Gouweloos

Hi Longnoses!

Wat fijn om wat van jullie te horen! Al menigmaal in de afgelopen twee weken heb ik me afgevraagd hoe het met jullie gaat. Contactpogingen via SMS, hotmail en Facebook bleken vruchteloos.
Hoewel...: dankzij Facebook zit ik nu wel gezellig te chatten met vader Jan en zoon Wouter.
Zij wisten gelukkig te vertellen dat het goed met jullie gaat. Maar direct contact blijft het leukste.

Lia: ik zie nu al dat je je column- en schrijfkwaliteiten helemaal kwijt kunt op dit weblog. Maak er wat moois van! Misschien kun je je verhalen als een 'Vriesekoop apres la lettre' later wel bundelen.

Hoe breng je je hete dagen door?
En is jullie huis al ingericht?

Fijn dat Gemma al direct is overgekomen. Misschien bel ik haar wel voor nader nieuws. Maar eerst ga ik op vakantie, dus ik kan nu een week je weblogverhalen helaas niet lezen.

Weet je al hoe en wanneer je Chinees gaat studeren?

Allebei veel succes met het acclimatiseren, en tot gauw!

X
Loes

wouter

Wat een leuk blog!

Kees

Dag Lia en Taco
Geweldig zo'n reislog...en fijn om wat van jullie te horen. Klinkt inderdaad als een hele ontdekkingstocht: alles anders en alles nieuw. Fijn dat Gemma de eerste dagen mee heeft kunnen maken en meteen een nederlands aanspreekpunt lijkt mij ook ideaal.
En, waren het boontjes of wormpjes... ben natuurlijk ook nieuwsgierig naar de echte kantoneese keuken en kijk dus uit naar een mooie kookrubriek: Lia's chinese kooktips.
Wij zullen jullie verhalen zeker gaan volgen en als het kan regelmatig reageren. Dat lukte tot op heden niet. Ondertussen wel scype geinstalleerd (alleen doet de microfoon het nog niet, gaat een vriend van ons uitzoeken hoe dat kan), dus binnenkort hopen we jullie ook even te spreken.
En went de temperatuur? Ik vind hier 26 graden al te veel. Ben erg benieuwd naar jullie vervolgverhalen. Zal Hanny meteen wijzen op jullie log als ze vanavond thuis is....wel vast groeten ook namens haar (ga ik maar van uit)
Hartelijke groet en tot volgende keer
Kees

Rike

Hi lieve lui,
wat leuk om van jullie te horen. Niet weg smelten daar hoor! liefs Rike

Bert & Els van IJssel

Hi Lia en Taco

Hardstikke leuk die webloq. Nu kunnen we tenminste meegenieten van de wederwaardigheden daar in het verre China.

Hier in Alphen hebben we inmiddels het onweer en de windstoten overleeft. Het was behoorlijk heftig. De koeien zijn ook weer teruggeplaatst en lopen nu weer door de wei en het bos te banjeren. We hebben de WK-finale boven bij de jongens gezien en waren na afloop toch een beetje treurig. Maar ja, je kan niet alles hebben. Ik zal ze meteen laten horen dat je een webloq hebt gemaakt, want ze waren al benieuwd hoe het met jullie ging.

Voor wat betreft het eten kan ik je de gefrituurde zandkrekels best aanraden. beetje zoetig en krokant. Verder geen bijzonderheden hier alles OK.

Bert en Els

PS voor bankzaken kan ik je de ICBI (Industrial Bank of China International aanraden) de grootste bank ter wereld, en een prima website.

Ger

Hoi Lia en Taco,
Handig deze site, zo kunnen we horen hoe het met jullie gaat. Wat een hoop veranderingen allemaal. Wat blijft er eigenlijk bij het oude? Zal jullie vast veel energie kosten, al die nieuwe zaken, elke dag is weer spannend denk ik. Veel succes en plezier daar saampies.
Groetjes Ger

Hanny

Hallo lieverds,
Wat heerlijk om eindelijk iets van jullie te horen. Ons lukte het ook niet om contact te krijgen. Tja, echt een compleet andere wereld dus. Keistoer van jullie en superspannend. Wat zullen jullie nog voor veel verrassingen komen te staan. Ben ook erg benieuwd naar jullie ingerichte appartement. En Taco, ben jij al gestart met werken? Hier alles ok, minder warm gelukkig. Tot gauw!
Knuf, Hanny

Pappie en Mammie

Fantastisch die weblog van jullie .
We gaan dadelijk skypen met Wouter en Candice .
Het is fijn om al de reacties op jullie verhalen te lezen .
We kijken weer uit naar ons volgende skypecontact .
Liefs en groetjes .

Charlotte

Ha Lia en Taco,

Superleuk om zo te lezen hoe jullie inmiddels zijn aangekomen en bezig te settelen!! Het is natuurlijk allemaal heel vreemd, maar waarschijnlijk is ook in deze stad een internationale gemeenschap die elkaar wel zal opzoeken. Het klimaar is niet echt lekker in de zomer he, maar dat zal wel weer beter worden.

Hier is alles goed, ik heb onverwacht in de zomervakantie nog twee weken onbetaald verlof gekregen en we kunnen dus nog even met het gezin op stap.

Het lijkt me inderdaad leuk om jullie vanuit Hongkong als ik daar een stopje heb op te zoeken als dat per trein te bereiken is. Ga kijken of ik dat een keer kan aanvragen!

Heel veel succes bij het inburgeren en het leren van de Chinese taal, lijkt mij geen sinecure! Leuk dat Gemma mee was, scheelt toch weer even he?

Alle goeds voor jullie twee!!

Heel veel liefs en ik blijf jullie volgen

Charlotte

Mirjam

Hoi Lia en Taco,

Fijn om van jullie te horen. Ik kan me bedenken hoe die eerste keren moeten zijn. Knap lastig af en toe. Is het appartement ingericht met hulp van Gemma?

Ik ben benieuwd naar jullie volgende verhalen.
Een dikke kus van de mannen en mij.

Ellentje

Super de puper! Ro vond de foto´s heel indrukwekkend.. "Oohh! Daar moeten we ook naartoe gaan! ... Stel dat ze het zo leuk vinden dat ze blijven?!" Ow, en het is heerlijk om je verhalen te lezen..

Kusjes voor allebei,

Ellentje

y.zwarthoed@gmail.com

Jongens, indrukwekkend allemaal! Hou me op de hoogte! Groet, Yvonne

frans en dick

Ha Lia en Taco,
leuk die foto's, we blijven jullie volgen.

Wil en Wim

Hoi Lia en Taco

we gaan jullie volgen!

Groetjes en veel success en plezier daar!

Kees Sr.

Wat leuk dat ik gisteravond ineens een serie berichten van jullie ontving.Ik heb er van genoten. De foto´s van je flat en de uitzichten deden me denken aan de laatste keer dat we op het stadhuis samen werkten en je me enthousiast je ervaringen van die eerste verkenningsweek vertelde.
Krijg vooral via je verhaal en de fotoreportage een goede indruk van de omgeving waar je nu woont.Vraag me af hoe je de warmte van 38 uithoudt, ik val bij de 30 graden die we in¨Alphen houden al om.Lia en Taco veel succes en graag tot een volgend bericht.
Kees F

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!