Lia en Taco bij de Vietnamezen

Tom cats gesignaleerd

Er is een tom cat epidemie in Surabaya. Op het werk en in het vrouwencircuit gonst het ervan. Navy heeft er een in haar auto gehad. Gelukkig had ze het op tijd in de gaten, met een tissue heeft ze hem uit het raam gebonjourd. Ook op de brouwerij zijn ze gesignaleerd. Uit de buurt blijven, niet aanraken, zeker niet van je afslaan maar met een klets water van je lichaam spoelen of wegblazen, is het advies. En verder gewoon doorleven. Want als je in de tropen woont, raak je wel gewend aan beestjes. Kakkerlakken in de keuken, termieten in je nieuwe teakhouten kast, slangen tijdens een rondje joggen, bijtgrage apen in het apenbos, gekko’s die je gratis openluchtconcerten bezorgen, ratten die ’s avonds over straat schieten, muggen die knokkelkoorts overbrengen, vleermuizen die gezellig over ons terras scheren, salamanders die zich tussen de vaat verstoppen. We kijken er niet meer van op.

Vorig jaar oktober trokken we in ons huis in Surabaya. Het is een heerlijk huis, de omgeving is weelderig groen, vanuit mijn huiskamer zie ik de palmbomen wuiven en de bananenboom die ze voor ons geplant hebben, groeit hard. Misschien kunnen we binnenkort bananen uit eigen tuin eten. Toch werden we gewaarschuwd. ‘Er zitten daar veel beesten, hoor’. Iemand is er ooit weggegaan omdat ze een rupseninvasie kregen die niet te bestrijden was. De rupsen bleven komen en de bewoners gaven zich gewonnen. We vroegen aan onze makelaar wat daar waar van was. ‘Oh’, zei ze,’bij jullie wordt er 2 keer in de maand gefogged en als jullie willen, laat ik het nog een keer extra doen’. Dat foggen blijkt een meneer te zijn op blote voeten, zonder masker, die met een soort bazooka door ons wooncomplex en in onze tuinen rondloopt. Uit de bazooka komt een ontzettende wolk bestrijdingsmiddel waardoor je even denkt dat je weer in mistig Nederland bent. Gelukkig krijgen we een brief van te voren zodat we ramen en deuren kunnen sluiten, mijn met veel pijn en moeite aan het groeien gekregen kruidenplantjes en de was kunnen binnenhalen en we kunnen zorgen dat we even weg zijn.

Vorige week kwam ik met de auto thuis en liep de bazooka weer rond. ‘Indra’, zei ik tegen de chauffeur, ‘wat nu? Ze hebben ons helemaal niet gewaarschuwd. Ik stap niet uit hoor’. Indra maakt aanstalten om zijn deur open te doen. ‘En jij ook niet’, zeg ik, ‘dit is niet gezond’. ‘Oh’, zegt Indra, ‘maar ík ben geen mug’. Ik ademde diep in, kneep mijn neus en mond stijf dicht en rende toen ook maar naar binnen, want ik ben tenslotte ook geen mug.

Over huisdieren kan ik kort zijn, daar houden ze in Indonesië niet van. Honden zijn onrein en ze zijn er doodsbang voor. Negen van de tien keer wil niemand bij je werken als je een hond hebt. Zangvogeltjes zijn wel populair, ze hangen in piepkleine kooitjes in de brandende zon aan dakranden te bungelen. Je kan ze kopen langs de weg en dan krijg je ze mee in een boterhamzakje. Onderweg naar mijn les bahasa indonesia staan op een hoek van een straat, onder een parasolletje, kooien met pups zonder eten of water. Wat ze daarmee gaan doen? Geen idee.

Maar nu de tom cat, vanwege zijn gelijkenis genoemd naar de Amerikaanse F14 straaljager. Ik had er nog nooit van gehoord. Het blijkt een kruising te zijn tussen een mier en een tor. Ze leven op de sawa’s maar de toenemende bebouwing en het afbranden van de rijstvelden na de oogst, jaagt de insecten de stad in. Ze steken niet eens, maar als je ze van je afslaat, spuiten ze een goedje op je dat rode vlekken en lelijke blaren op je huid veroorzaakt. Nu loop ik gewapend met een fles water in de ene hand en een waaier in de andere me ontzettend in te houden om niet bij elke kriebel die ik voel een enorme pets te geven.

Reacties

Reacties

Gemma

Haha! Ik krijg er helemaal kriebel van... Wat dacht je van een electrische vliegenmepper??

Mieke

Oei Lia, je had beter met dit verhaal kunnen wachten tot ik er al was. Nu kan ik niet meer terug....... Ik zal in ieder geval zorgen dat ik volgende week ook met een flesje water bij jullie rondloop!

X

Mirjam

Leuk die beesies!! Ik vind spinnen al eng!
Wel aardig dat die meneer met de bazooka voor Mieke's komst nog even alle beestjes "wegblaast"
Veel plezier samen en een dikke kus!

Marit

O gatver, ben niet zo van beestjes, zeker niet als Taco er ook is, dan weet je nooit wat je in je slaapzak vind!!! Brrr en dan slangen en salamanders. Ik weet niet Lia maar kan Taco niet weer naar China!!

Ellentje

Oh is Taco er zoéén hahaha! Kijk maar uit mam! Ik heb vóór het lezen van je verhaal naar "tom cat" gegoogled maar kreeg alleen een stom animatie-katje te zien. Hoe zien die beesten er echt uit? Kan je vóór het spletsen niet een foto maken??

Ellentje

Ow ik zie net dat je er al een foto van hebt bijgedaan hihi!! Niks gezegd!

Hanny

Yuk! Zorgen jullie wel dat die krengen eind juni opgehoepeld zijn ;-)? Sterkte met al het ongedierte!

thea

Je kan wel merken dat je behoorlijk bereisd bent
Een kakkerlak meer of minder maakt voor jou niet meer uit
En wat de apen betreft ik kom net uit Kenya en mijn zoon heeft ook mooie bananebomen geplant maar oh die rot apen als er een tros rijp is halen we hem snel binnen kan de tros binnen verder rijpen maar zelfs in de keuken weten de apen ze te vinden
Dus let maar op
Groetjes,Thea

Tante Dinemie

Hallo Lia en Taco,
Bedankt voor je verhaal Lia. Geweldig ik dacht eerst dat het een filmster was, nooit gehoord van dit beestje.
Ik wilde je ook nog bedanken voor het mooie verhaal over je vader, ontroerend om te lezen.
Ondertussen is je zus misschien al aan gekomen.
Wens je een fijne tijd samen.
We zien uit naar je volgende verhaal.
Heel veel groeten uit Amsterdam van ons beiden.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!