Lia en Taco bij de Vietnamezen

Sint in Surabaya

Buiten is het ruim 30 graden Celsius, binnen bij de airconditioning zitten drie aanstaande Zwarte Pieten en één Sint. De uitnodigingen zijn verstuurd, de cadeaus afgeleverd bij huize Zantinge, en de Nederlandse en Belgische kindertjes wachten vol spanning op wat er komen gaat. Niet dat ze het allemaal even goed begrijpen. Op één afgeleverd cadeautje staat groot geschreven: for Sarah, from Mommy and Daddy. Gelukkig kan ze nog niet lezen. Aan de brieven die de ouders hebben ingeleverd, met een kort verhaaltje of gedicht over hun kind, leiden we af welke taal ze spreken, Nederlands/ Vlaams, Indonesisch of Engels. Dat is handig om te weten voor de Sint.

We maken de kist van de Nederlandse Klub Surabaya open en meteen ruiken we een overweldigende mottenballenlucht. Voorzichtig laden we alle spullen uit, Pietmaillots, Sintbaard en -pruik, handschoenen, een Sintstaf in drie delen en 2 roedes. Unaniem besluiten we die maar in de kist terug te doen, die arme kinderen hier schrikken al genoeg van die lange blanke man met zijn witte baard en zijn Zwarte Pieten. Om in de stemming te komen tijdens het verkleden, luisteren we naar een Sinterklaas CD met een zeer deftig zingend Vlaams kinderkoor en eten we van de uitzonderlijk goed gelukte imitatie speculaaskoek die Piet Sjaan heeft gebakken.

Net als de Zwarte Pieten en Sinterklaas geschminkt en aangekleed op pad willen gaan, op weg naar het huis van onze Belgische gastvrouw Martine, breekt er een tropische regenbui los. We stappen in onze auto’s, Sint komt met zijn hoofd tegen het plafond en zet zijn mijter maar even af. Als we bij een stoplicht staan, doet Zwarte Piet zijn raampje omlaag. De vier paar ogen van de familie op de brommer naast hem kijken hem verschrikt aan. Een stukje voor de poort van het huis van Martine staat een gehuurde becak op ons te wachten. Ons plan om de Zwarte Pieten op de becak te laten fietsen met Sint als passagier kan helaas niet doorgaan. De becak eigenaar, gehuld in een grote regencape, rent ons nog achterna als we hem voorbijrijden. Maar het regent te hard en aangezien de schmink van Zwarte Piet op waterbasis is… nee, dat risico kunnen we niet nemen.

Binnen wachten 7 kinderen met ouders en gasten op de komst van Sinterklaas. Schuchter worden de Sinterklaasliedjes gezongen, ook de ouders zijn wat minder tekstvast na vele jaren buitenland. Verder is het als vanouds, bange kinderen, stoere kinderen, verlegen kinderen en allemaal even blij met hun cadeautje. Piet Paolo snoept stiekem van de pepernoten en krijgt op zijn kop van Sinterklaas en niemand hoeft in de zak want ze zijn allemaal braaf geweest. Dan is het laatste meisje aan de beurt. In het Grote Boek van Sinterklaas staat een Nederlands gedicht op rijm, geschreven door haar vader. Sinterklaas leest het voor. Ze luistert aandachtig, neemt haar cadeautje in ontvangst, geeft Sinterklaas een hand en zegt: ‘I didn’t understand one word of it.’

Frans van Moorsel

Ha Lia en Taco, wat een heerlijk hilarisch verhaal. Ik zie het helemaal voor me. Een fijne sintavond en een goede kerst gewenst, liefs Dick en Frans

Tania Meseure

Ben hier op school aan het lezen in afwachting van een avondvergadering en zit de hele tijd te grinniken achter de computer met dit schitterend verhaal.A propos, ook ik ben braaf geweest want de Sint is langsgeweest!Volgende week een 2 daags tripje naar Leiden waar we een B&B geboekt hebben.liefs en hopelijk tot op skype

Wim Swart

Dag Lia en Taco

Weer een geweldig verhaal over die arme Sint in het verre Surabaya.Wat deze heilige man toch maar af moet reizen in dat vochtige en warme land.Wees maar een beetje aardig voor hem en jullie moeten het ook nog doen zonder de maan die door de bomen schijnt.Wat een ellende.
Na jullie definitieve terugkomst in Nederland zou ik al jullie prachtige avonturen maar bundelen en uitgeven.

Groetjes Margreet en Wim

Thea

Die sinterklaas is wel verdacht veel op verschillende plaatsen
Ik hoorde van mijn kleinkinderen dat hij ook in Afrika is gesignaleerd
Toch wel erg leuk zo
Bij jullie mag het dan regenen maar wij hebben dit jaar geen sneeuw jammer maar ja
Groetjes Thea

Philip

De Sint en Pieten op bezoek in het verre Soerabaya
een lange reis per stoomboot, zeker? Ja ja..!

En natuurlijk een lekker pilsje onder de baard
dit heerlijk avondje staat weer prima op de kaart!

Veel kinderhartjes zijn weer helemaal blij
en voor Sint en Piet zo te zien ook een heel geslaagd karwei!