Lia en Taco bij de Vietnamezen

Naar de bakker

‘Het brood is bijna op’, zegt ons dienstmeisje Lasmi ’s morgens als ik beneden kom voor het ontbijt. Het is vreemd om haar een dienstmeisje te noemen, eigenlijk is ze een dienstoma. Ze is net zo oud als Taco, heeft kinderen en kleinkinderen. Haar man werkt samen met haar zoon op het platteland. Ze heeft daarom gevraagd of ze bij ons mag wonen, het scheelt haar huur en in het weekeinde gaat ze dan naar familie of vrienden. Ze heeft hier een klein kamertje met een bed, kast, spaarlamp en tv die ze van ons gekregen heeft. Sinds kort staat er een ventilator omdat het onder het platte dak anders te heet is om te slapen. Het helpt ook om de muggen te verjagen. In een hoekje ligt haar bidmatje opgevouwen, want zoals zoveel Indonesiërs is ze moslim. Soms, als ik haar zoek om wat te vragen, steekt ze haar hoofd om de deur en heeft ze een witte hoofddoek op, dan is ze aan het bidden. In huis draagt ze geen hoofddoek, maar als ze weggaat op haar brommertje doet ze er een om. De helm gaat er bovenop.

Ze is goed in koken, kookt Indonesisch, Italiaans en Nederlands. Nu wij hebben gezegd dat we weinig vlees eten, bedenkt ze gerechten met tofu en tempeh. Ik ben nog steeds niet achter haar hele repertoire. Iedere dag sta ik voor verrassingen want dan vraagt ze ineens, ‘Houdt u van foccaccia? Zal ik pizza maken? Eet u bitterballen?’. Ze doet voor mij ook de boodschappen want ze weet in iedere supermarkt de weg. Alleen brood, dat is mijn afdeling. Ze werkt al zo lang voor buitenlanders dat ze onze eigenaardigheden kent. Een Fransman wil zijn stokbrood, een Duitser zijn zuurdesembrood en een Nederlander zijn volkoren. Niet dat we dat in Surabaya zullen vinden, dat weet zij, maar we willen ons er zelf van overtuigen. Het hoort bij het inburgeren.

Nu hadden Taco en ik ontdekt dat ze in het vijfsterren Shangri-La hotel heerlijk brood verkopen: geen volkoren maar wel donkerbruin en met een knapperige korst. We moeten het al zonder zoveel vertrouwde dingen doen, zeiden we tegen elkaar, dat we ons de luxe van goed brood best mochten permitteren. En zo komt het dat ik wekelijks Indra de chauffeur roep om mij naar het Shangri-La te brengen. Het is vlakbij ons huis, in Nederland zouden we gewoon op de fiets gaan, maar dat is door de hitte, het chaotische verkeer en het feit dat je door iedereen nagestaard wordt, geen pretje. Bovendien, met de fiets naar een vijfsterren hotel, ze zouden geen raad met je weten. Met de auto dus maar.

Aangekomen bij de oprit van het hotel moeten we stoppen. Onze Toyota Kijiang wordt met een metaaldetector onderzocht op bommen. Daarna neemt de Security een kijkje in de kofferbak, observeert wie er in de auto zit en met een pasje voor de chauffeur mogen we verder rijden. Dit gebeurt via een zigzagparcours met wegversperringen om niet recht het hotel binnen te kunnen rijden. Bij de lobby wordt de deur van de auto voor me opengehouden en wordt ik allerhartelijkst welkom geheten door een van de portiers. Nee, geen koffers vandaag. Indra zet de auto op het parkeerterrein en ik loop naar de ingang van het hotel. Maar eerst moet ik mijn handtas inleveren voor inspectie en mag ik door een inspectiepoortje. De volgende deur wordt geopend en nu ben ik echt binnen. ‘How are you mam, How was your day mam, Nice to see you mam’, een koor aan goede wensen volgt mij op mijn gang naar beneden waar de cakeshop is. Elke hotelmedewerker lacht vriendelijk naar me en knikt me toe. Gelukkig, er liggen twee broden, ik haal opgelucht adem, blij dat ik niet voor niets ben gekomen. Op de terugweg begeleidt het koor me in omgekeerde volgorde, ‘Have a nice day mam, hope to see you again mam, goodbye mam.’ Ik vis mijn telefoon uit mijn tas en bel Indra dat ik klaar ben, een laatste glimlach en groet en ik sta buiten. Indra komt voorrijden vanaf het parkeerterrein, de deur van de auto wordt weer voor me opengehouden en ik stap in. Hij levert het parkeerpasje in bij Security en dan zijn we op weg, terug naar huis.

Ik heb het nu 12 keer gedaan. Bij de dertiende ‘How are you mam, How was your day mam, Nice to see you mam’ begin ik me af te vragen hoe lang ik dit ga volhouden, ook al is het brood nog zo lekker. Als ik tegen Lasmi verzucht dat het wel erg veel tijd kost dat brood kopen, kom ik er achter dat haar talenten nog talrijker zijn dan ik dacht als ze zegt: ‘Don’t worry Misuss, Lasmi can bake bread for you.’

Reacties

Reacties

marit

Geweldig!!!
gelukkig zijn jullie weer goed aangekomen zaterdag/zondag.
Het was fijn jullie weer even te zien.
liefs Marit

Ellentje

Hahaha! Je moet er toch wat voor over hebben, en als ik uit alle dingen moest kiezen die ik in het buitenland mis, vind ik lekker bruin brood een fantastische keuze.
Dikke kus voor jullie allebei!

yvonne zwarthoed

Ben heel blij weer wat van jullie te vernemen. Hoop dat alles goed gaat, hartelijk groet!

Wim

Donker volkoren... *zucht*

thea

Als ik het goed begrijp zijn jullie alweer aardig ingeburgerd
Voor een sneetje bruinbrood met de auto en chauffeur naar het luxe hotel het moet niet gekker worden
Maar dan eet je wel een erg lekkere boterham!!!!!!!!!!!!!!!
Lia heel veel plezier daar en de groetjes van ons allemaal, Thea

IJsbrand

Leuk verhaal.
Nergens over inzitten.
Lekker je brood kopen en er extra van genieten.
Verspil geen energie aan dingen die je toch niet kunt veranderen (al is dat soms best wel moeilijk).
Echt het werkt!!
Het allerbeste toegewenst en geniet zoveel mogelijk.

Vera

Heey,
Wat fijn dat jullie weer goed zijn aangekomen :) Het zal vast een lange reis geweest zijn.
Wat een prachtig verhaal. Het doet me enorm denken aan Zuid-Afrika, daar waren veel dingen ook zo omslachtig. Aan de andere kant zijn dat ook wel weer hele mooie dingen van een land.
Is het regenseizoen al begonnen?
Geniet ervan!
Liefs

Joke

Ik ben een keer per fiets naar het Westin gegaan, dat was pas lachen geblazen!!! Ze wisten inderdaad niet wat ze met me aanmoesten. De ene na de andere manager kwam even kijken en allemaal vroegen ze verbaasd waarom ik niet met de auto of taxi was. Na druk overleg heb ik bij de dienstingang geparkeerd, hihihi. Ik hoop dat Lasmi's brood net zo lekker is! Ik ben nu al moe als ik dat lees van al die security! (Ben wat dat betreft niet zo geduldig....) Is Taco al over de oma opmerking heen? ;) xoxo

Hanny

Beetje late reactie, maar wat leuk om weer wat van je te lezen, Lia. En wat een gedoe! Het was heerlijk om jullie weer even te zien, al was het veel te kort en had ik nog zo veel willen vragen. Volgende keer beter ;-) Dikke kus.

Anneke Wegener

Wat leuk om jullie verhalen te lezen. Wat een compleet andere wereld zeg.
Liefs, Anneke Wegener

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!