Lia en Taco bij de Vietnamezen

Wittebroodsweken in Indonesië

3 weken zijn we nu in Indonesië, hoog tijd om ons te melden op de weblog.

Na aankomst hebben we eerst een kleine week in het super luxe Shangrila hotel gelogeerd omdat het huis van mijn voorganger helemaal leeg was. In het eerste weekend hebben we een volledige huisraad aangeschaft! In China hadden we een gemeubileerd appartement, wat hier niet gebruikelijk is (en als het er is, wil je er niet in wonen....). Van onze baas krijgen we hiervoor een toelage. Het was wel heel maf hoor; doe dat bankstel maar, en die eettafel vinden we leuk en o ja, doe die bijzettafeltjes er ook maar bij… En alles werd binnen enkele dagen bezorgd. Ondertussen zijn we ook weer op pad geweest om een definitief huis te vinden. Lia is doordeweeks nog naar een paar huizen wezen kijken en uiteindelijk hebben we gekozen voor een gezellig, vergeleken bij wat je hier ziet, klein huis. Er zit een zwembadje met terras bij en ook een tuintje aan de andere kant. Bij het complex hoort een clubhuis met een fantastisch zwembad en grote fitnessruimte. Vandaag zijn we er voor het eerst wezen zwemmen hoewel we er nog niet wonen; dat gaat per 1 oktober gebeuren.

Inmiddels wonen we dus in ons tijdelijke huis, met personeel. Je denkt eerst: dat is luxe zeg en dat is deels waar. Maar het is ook heel erg wennen en tot nu toe is de balans voor ons negatief. Het geeft namelijk ook veel gedoe en je levert privacy in. Toch kun je in dit land lastig zonder personeel omdat er van alles geregeld moet worden.

Wij hebben 2 dames waarvan er een een fantastische kok is. Zij kookt niet alleen voor ons maar ook voor de tweede chauffeur (o ja, we hebben ook nog even een auto gekocht omdat de brouwerij te ver weg is zodat de chauffeur van mij niet terug kan komen voor Lia), de bewakers (wij hebben 24 uurs-bewaking bij het huis), de tuinman en andere voorbijgangers. De andere dame zorgt voor schoonmaken en de was.

Als je nu denkt, dat is leuk voor Lia, dan klopt het niet. Dat de was gedaan wordt (inclusief strijken) is natuurlijk heerlijk. Maar het is voor haar lastig op gang komen hier. Het is alsof je in een huis woont wat niet van jou is. En het expat leven moet na de zomer nog op gang komen. Ze heeft afgelopen week de eerste contacten gelegd. Verder is het best stil; ik ben lange dagen weg en een rondje lopen of fietsen kan hier niet. Alles moet met de auto.

Surabaya is gewoon een vieze bende! Er is vrijwel niets moois te vinden, op een paar koloniale gebouwen na. Uren lopen en je verbazen over alles wat je ziet, zoals in Guangzhou, kan hier niet. Er zijn geen trottoirs en de veel te kleine wegen zijn overvol met auto’s en vooral brommers.

Afgelopen weekend (en op de Onafhankelijkheidsdag) hebben we de omgeving van Surabaya verkend. Is wel aardig maar niet bijzonder. Op weekendje-weg afstand zijn wel bijzondere plekken, zoals de Bromo vulkaan. Gaan we zeker doen!

Ik vertrek om 6.00 uur naar mijn werk; ik ontbijt in de auto: fruit wat de avond te voren is klaar gemaakt en yoghurt met muesli. De rit duurt 1 uur 15’, een heel stuk dus. Ik probeer de tijd nuttig te besteden door wat te lezen wat niet meevalt in het chaotische verkeer.

Het werk is ontzettend leuk! De meeste elementen heb ik meegemaakt in vorige functies maar nu ik de bedrijfsleider ben, komt alles bij elkaar in 1 functie. En omdat de brouwerij ver weg ligt van het hoofdkantoor ben ik gewoon de baas; en dat is best lekker! Het management team is een supergaaf team. Mijn voorganger heeft een goede klus gedaan. 3 jaar geleden lag de boel op z’n gat na een fraudezaak. Nu loopt alles weer op rolletjes. Waar hij vooral bezig is geweest met het opzetten van een nieuw team (“change management”) en wegwerken van achterstallig onderhoud, moet ik wat meer de nadruk gaan leggen op technologie, energieverbruik (milieu) en veiligheid. Ook orde/netheid kan beter. Voor mij een nieuwe tak van sport is de logistiek. Daar heb ik nooit mee te maken gehad en die is in Indonesië, een gigantisch groot land met duizenden eilanden en een slechte infrastructuur, erg ingewikkeld. Bovendien is dit bij uitstek het werkveld van Alibaba en de 40 rovers….. Ik moet ook gewoon op de winkel passen.

Wat voor mij wennen is, is dat ik hier echt de baas ben en dat Indonesiërs ook een baas willen hebben. Ik heb gemerkt dat Chinezen het prettig vinden als je wat Nederlands egalitair bent maar dat is hier echt anders. Het was me verteld en het klopt.

Tussen 5 en 5.30 ga ik op weg naar huis. De rit duurt dan tegen de 1 ½ uur. Ik doe een tukkie (dan val ik niet in slaap op de bank…), schrijf wat dingen op voor de volgende dag en maak m’n hoofd leeg. Dit is belangrijk want als ik thuis kom, heeft Lia veel met mij af te stemmen. Als je dan nog met je hoofd op de brouwerij zou zijn, ga je geïrriteerd reageren en dat zou heel erg oneerlijk zijn.

Want hoewel ik bepaald geen rustig baantje heb, is het voor Lia echt veel moeilijker dan voor mij. Ik kom terecht in een structuur, in een omgeving die ik ken en ik weet wat ik moet doen. Zij begint helemaal opnieuw, in een vreemde omgeving, waar zeniemand kent. Maar Lia is gewoon geweldig. De afgelopen week heeft ze de eerste mensen ontmoet en komende week zijn al zeker 2 dagen gevuld met activiteiten. Die zullen haar vast inspiratie geven om weer te gaan schrijven!

Reacties

Reacties

Marit

Lieve Taco en Lia, fijn om jullie verhaal te lezen.
We moeten snel weer eens skypen!!
liefs Marit

Loes

Eerlijk verhaal...
Hoe zit het met de taal? Spreekt jullie personeel Engels?
Gaan jullie Maleis leren?
Lia: veel sterkte. Het lijkt me heel erg wennen met constant bewakers en ander personeel om je heen.
Heb je al contact met andere expats?
Zet 'm op, en hopelijk komt er gauw een verhaal van je...

thea

Go wat zal dat een drukte gegeven hebben
Een verhuizing is al druk en dan nog van China naar Indonesie !!!!!!!!!!!
Je zal je chineesjes missen Lia maar jij maakt wel weer snel kennis met de indonesiers maar het zal wel anders worden
Maak er het beste van dat lukt jullie wereldreizigers wel
Hartelijke groetjes Thea

Geert-Jan

Zit ik hier, op een zonnige avond (eindelijk), te genieten van een sigaar met een rode port, te mijmeren en te fantaseren hoe het zou zijn om in het buitenland te wonen, te werken en te genieten. Komt er een mailtje binnen met als titel "wittebroodsweken in Indonesië". Wat een toeval!!!!! En bedankt!!!! Bedankt voor het onderuit halen van mijn ongelooflijk positief gevoel van het buitenlandse fanaseer avontuur!!! Maar ik ben er ook blij van geworden. Blij geworden van het feit dat het goed met jullie gaat en dat eenieder zijn weg heeft of zal vinden. Ik wens jullie al goeds toe en vooral veel plezier, want ondanks de viezigheid en de cultuuromslag zal het ook veel goeds brengen. Zeker met de instelling die jullie hebben.

Voldoende gepreekt van mijn kant, ik ga verder met mijn sigaar, port en het lezen van mijn mails in het zonnige zuiden Mierlo, genietend van de tuin met palm- en olijfbomen. Ik denk dat ik maar in NL blijf .................. of toch niet?

xxxxxxx van ons allemaal en tot hoors.

Jan Pieter Brinkman

Mooi verhaal - alle begin is moeilijk, maar met jullie instelling en ervaring komt het zeker goed. Ik denk dat het er voor Lia over een paar weken een stuk beter uitziet als er meer contacten/expats zijn. En als er teveel personeel rondloopt, kun je er wellicht een paar naar huis sturen. In het weekend wat reizen.. Ik ben nu in Friesland en kan je zeggen dat ik erg verlang naar het Verre Oosten. Jullie verblijf is ook tijdelijk, dus ik zou er vooral van genieten, wetend dat je over een paar jaar weer in de Albert Heijn rondloopt. Good luck!

connie

zo gaat het; ik herken dat wennen aan iemand om je heen; en ook dat je vanwege het geregel niet zonder kan;
op een gegeven moment wil je ook niet meer zonder;
ik ben benieuwd naar je Indonesisch. Lia. Heb jij een chauffeur Lia, omdat alles met de auto moet?
zet 'm op he!!!

yvonne zwarthoed

Surabaya had ik mij iets anders voorgesteld, ff wennen dus en natuurlijk ook wat betreft de andere omstandigheden! Het komt goed, straks willen jullie er niet meer weg! Liefs, Yvonne

Rike

Wat een bijzonder verhaal. Maar ik ben er van overtuigt dat het jullie weer gaat lukken. Lia ik hoop dat na de zomerperiode meer aanspraak is voor jou. Knap hoe jullie het doen. Zullen we een keer skypen? Dat kan nu eindelijk dank aan twee internetproviders. groetjes uit de buurt van Parijs
Riek en Hans

Mieke

Daar is dan jullie eerste langverwachte verhaal uit Java. Hoewel de Nijzen wel gewend zijn om telkens opnieuw te beginnen in een ander land en er het beste van te maken moet je het toch maar weer doen. Petje af voor jou en Lia! Met jullie positieve instelling zijn jullie een inspiratie voor wie aan iets nieuws begint en wie het houdt bij het "oude". Dikke kus.

Ellentje

Ik sluit me volledig aan bij mama's wijze woorden. Ik ben trots op jullie.. of liever gezegd, ik kan een voorbeeld nemen aan jullie. Dikke kus.

Charlotte

Lieve Taco en Lia,

Weer een boeiend verhaal, en leuk om te lezen hoe het daar is, inderdaad niet al te gemakkelijk! Voor Taco lange dagen en dan steeds in het verkeer in een vieze stad en voor Lia het weer opstarten in een ander land, maar ik vind het heel knap hoe het je steeds weer lukt, want je moet er steeds wer energie in steken en daar heb je niet altijd zin in! Hoe lang moeten jullie hier wonen, is dat drie jaar? Ik vond het leuk om jullie nog te kunnen uitzwaaien aan de gate!
Wij hebben net een vakantiereis naar China achter de rug, ook wel interessant om weer wat
Langer in dat land te zijn en iets meer van de mensen mee te maken. Heel veel succes met het acclimatiseren letterlijk en figuurlijk! Liefs, Charlotte

Pieter van Dee

Kom gewoon het bruin brood eten in ons Guesthouse en bezoek de schildpadden van Sukamade of de Kawa Ijen.
www.rumahsenang.com

Wim & Wil

RESPECT! (need I say more?). En voor de rest blijven we jullie natuurlijk gewoon volgen, zowel hier als op fb. Dank voor de prachtige verhalen!

Gemma

Wat een lieve reacties van iedereen, en wat ontzettend leuk om te zien dat iedereen de web-log zo trouw leest! :-)

gerda

Lees net jullie avontuur in Indonesie.Lijkt me weer een hele uitdaging.Lia kom anders maar een maandje naar Nederland weer eens bodybalance met ons doen
Je hebt een hele hoop te vertellen en we hangen aan je lippen Lieve groetjes van onze hele groep

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!