Lia en Taco bij de Vietnamezen

Een jaar China

Juli 2010. Twee uur te vroeg zit ik te wachten in de KLM Business Lounge op Schiphol op mijn vlucht naar Guangzhou. Krantje lezen, lekkere hapjes proeven, al is de keuze niet heel uitgebreid: soep, rijst en een kidneybonensalade. Er staan geopende flessen champagne, daar blijf ik nog maar even vanaf want ik heb nog 16 uur reizen voor de boeg. Links van me hoor ik een geluid, ik kijk op en zie mijn eerste smakkende Chinees. Hij spreekt luid tegen zijn medereiziger terwijl hij zijn tweede zure bom in zijn mond propt. Na de zure bom gaat er een stuk taart in, gevolgd door een kop soep en twee glazen champagne. Ik probeer ongemerkt zijn kant op te blijven kijken. Het is dus waar, een Chinees eet met geluid. Wat zou er allemaal nog meer waar blijken te zijn van wat ik over China heb gelezen?

Het is nu juli 2011. Ons jaar in China zit er bijna op. En eigenlijk kan ik zeggen dat alles klopt:

Chinezen eten met geluid; Chinezen schreeuwen in hun telefoon; een Chinees voor wie je de deur openhoudt, loopt vrolijk door en laat je met de deur in je handen staan; Chinezen maken een cadeautje niet open waar je bij bent en zullen nooit zeggen wat ze ervan vonden; Chinezen wachten niet op hun beurt; Chinezen zeggen nooit nee maar draaien er omheen of geven geen antwoord; Chinezen kunnen niet rijden; Chinezen eten alles wat poten heeft behalve tafels en stoelen; Chinezen zijn bijgelovig; Chinezen tonen geen emoties.

Ja, dit alles doen Chinezen. Maar wat hebben wij ook veel andere kanten van ze leren kennen.

Een Chinees vindt het moeilijk om zijn gevoelens te uiten, zeker op het werk tegenover hun superieuren. Om toch los te komen, drinken ze tijdens etentjes sterke drank en willen ze alsmaar proosten, ‘gan bei’, waarna het glas tot op de bodem moet worden leeggedronken. In alle boekjes staat dat dat moet, iedereen wordt dronken, en als je niet mee doet hoor je er niet bij. Maar wij vertellen vriendelijk dat wij dat in Nederland helemáál niet gewend zijn en nemen minuscule slokjes van onze mau tai zodat we er de hele avond mee doen. Niemand die ons negeert. Sterker nog, sommige vrouwen van de brouwerij beginnen na een paar dronken feestjes ons voorbeeld te volgen.

Taco wordt voor zijn verjaardag door zijn collega’s uitgenodigd voor een Chinese maaltijd. Hij krijgt een cadeau aangeboden en zegt: ‘Ik weet dat je in China geen cadeaus openmaakt. Wat willen jullie dat ik doe?’ ‘Openmaken’, roepen ze in koor en daarna wordt het mini kamerscherm dat hij heeft gekregen uitgebreid bewonderd.

We staan in de overvolle metro. Er komt een oude mevrouw binnen, meteen staan er 2 jongens op die hun plaats aanbieden. Ik ben dan wel nog niet zo oud, maar zie er behoorlijk verhit uit na een dagje stad. Ook ik mag gaan zitten.

We vertellen het meisje van personeelszaken dat ons heeft geholpen bij het zoeken van onze flat dat we uit China weggaan, en ze zegt met een diepe zucht, “I will miss you so much.”

Wij hebben de Chinezen in ons hart gesloten. Ons Chinese avontuur heeft precies een jaar geduurd. Te kort om ons echt recht van spreken te geven over dit fascinerende land, maar lang genoeg om er altijd met warmte aan te blijven terugdenken. De brouwerij is gebouwd, de brouwerij brouwt, Taco’s klus zit erop. Eind juli vertrekken we naar Surabaya in Indonesië. Taco wordt daar Brewery Manager van de brouwerij in Sampang Agung waar ze Bintang bier brouwen. We gaan opnieuw beginnen, een nieuw huis, een nieuwe taal, nieuwe vrienden en collega’s. Onze blog gaat door, want er is vast net zoveel te vertellen over Indonesië. Vanaf 1 augustus zijn Lia en Taco bij de Javanen.

Reacties

Reacties

Loes

Mooie afsluiting! Dankzij jullie verhalen heb ik de Chinezen ook een heel klein beetje leren kennen.
Ben nu al benieuwd naar de Javanen.
Succes!

Marcel van Dijk

heel leuk verhaal heel veel plezier Indonesië gr, Andre en Marcel

Gemma

Heel erg mooi mama! En ook heel herkenbaar. Wat een geluk dat ik in dat ene korte jaar, toch zo veel met jullie meegemaakt heb daar!

Piet Hagenaars

Wat een prachtige samenvatting van een jaar China! Ik wou dat ík zo mooi kon schrijven. Ik wil jullie belevenissen graag blijven volgen, ook straks in Indonesië. Heel veel succes en sterkte met de verhuizing. Als jullie mij je nieuwe adres doorgeeft, blijf ik ons OR-blad sturen. Hartelijke groet!

frans-van -moorsel@ziggo.nl

Wat een heerlijk verhaal, een fijne manier om met jullie mee te leven, ik verheug me op je Indonesische verhalen. Veel succes daar! Liefs Dick en Frans

Pepijn

Ik ken jullie niet en bij toeval op de blog gestuit, maar wat een geweldige samenvatting van China en de cultuur. Ben er anderhalve maand geweest en dit is dé omschrijving! Succes in Indonesië!

Wim Swart

Heb genoten van jullie met veel humor geschreven verhalen over 1 jaar China.Jullie rake typeringen van de Chinees komen mij zeer bekend voor, na ook jaren door dit bijzondere land te hebben gezworven.Heel veel sterkte met de verhuizing en veel geluk op jullie nieuwe stek in Surabaya. Hartelijke groeten ook van Margreet.

Joke

China zal er altijd voor jullie zijn!
Mooi dat jullie nog een lekker lang visum hebben :)

Mia

Heb steeds weer genoten van jullie verhalen over de "chinese" avonturen.
Kijk nu al uit naar de volgende verhalen over jullie ervaringen in Surabaya.
Heel veel succes bij deze nieuwe start

Wim

wat een heerlijk verhaal Lia! Veel plezier en geluk op Java. Gaat vast ook weer een byzondere ervaring worden. We kijken nu al weer uit naar de verhalen. Groetjes Wim & Wil

Dick van Barneveld

We hebben steeds genoten van jullie verhalen. We zijn nooit in China geweest. Maar onze ervaring met de Chinees om de hoek (en de Chinees met zijn trommel op straat vlak na de oorlog in den Haag: "Pinda lekka") samen met jullie verslagen hebben China wat dichterbij gebracht.
Wat jammer Taco dat je ouders dit niet hebben beleefd.
Maar wij zijn trots op jullie!
Tante Coby en oom Dick

Leo & Marja

Lia weer een top verhaal! Door jouw verhalen hebben we het gevoel er ook een beetje geweest te zijn! Blijf schrijven... dan gaan we mee naar Indonesie.
Hartelijke groet, Marja & Leo.
PS Recent enkele chinese collegae ontmoet. Wel vreemd hoor als aan een chique diner in de warme avondlucht in een wijngaard net buiten Rome een tenger chinees dametje met haar hoog stemmetje naast je zonder gene met open mond zit te smakken... groetjes Leo

Rike en Hans

Leuk om te lezen. Heerlijk dat wij nu frans en nederlands internet apart hebben en jullie kunnen blijven volgen. Het was wel heel fijn Lia om je weer even gezien te hebben en kon je mij bijpraten. Wat grappig dat Chinezen niet in de rij staan, wat dat betreft zijn de fransen heel goed. Zij wachten keurig in de rij op hun beurt, maakt niet uit hoe lang het duurt. Zelfs op de markt. liefs en groeten Hans en Rike

Mieke

Een prachtig eind van jullie jaar bij de Chinezen! Jammer dat het net niet gelukt is om het met eigen ogen te zien maar je beschrijvingen zijn zo levendig dat het wel zo lijkt. Als jullie op je nieuwe stek beland zijn zal ik in ieder geval zorgen dat ik dat wel in levende lijve kan komen bekijken. Sterkte met het afscheid nemen van China en heel veel succes met de verhuizing. Ook ik ben met vele anderen benieuwd naar de nieuwe verhalen! Diukke kus van Mieke

Thea

Geweldig Lia dat je in een jaartje zo goed met de Chinezen overweg kon want hun gewoontes zijn zeker niet de onze
En nu maar weer wennen aan de Javanen
We blijven je op de voet volgen
Sterkte met de hele verhuizing en we horen vast van jullie Groetjes Thea

Hanny

Idd een prachtige samenvatting, Lia. Tja, dat was me het jaartje wel. Wat hebben julie veel gedaan, gezien, meegemaakt ... Ga a.j.b. door met het schrijven van verhalen, columns of wat dan ook. Kees en ik genieten er zeer van en kijken ook uit naar de Indonesië-verhalen. Heel veel sterkte met afscheid nemen en 'opnieuw' beginnen. Als het even kan, komen wij jullie daar bezoeken. Dikke kus, Hanny

Arjan

Ik sluit me aan bij de rest, mooi samengevat. Ik ben blij dat ik samen met jullie er ook van heb mogen proeven in maart. Veel succes in Indonesië.

mary-josé

Ik heb genoten van jullie "chinese" verhalen war een schrijftalent! Veel succes met jullie verhuizing, ik kijk uit naar nieuwe verhalen uit Indonesie.;o)

Henriette

Dit laatste verhaal is het mijn 'start' op jullie site ;-). Na je goede instructie op het notitieblaadje heb ik de weg naar de site gevonden. Heerlijk hoe beeldend je het kan schrijven! Heb met veel plezier over de site zitten surfen.

Veel succes met de laatste voorbereidingen in Indonesie. 1 Augustus is dichtbij, dus bijna het begin van een nieuw avontuur.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!