Lia en Taco bij de Vietnamezen

Kerst in Guangzhou

Een tijdje voordat ik naar Nederland vertrek om Kerstmis in Nederland te vieren, zegt chauffeur Lam tegen mij: “Next week is Merry Christmas”. “Yes” antwoord ik, nog te zeer het Chinees onmachtig om te vertellen dat het feest niet ‘merry christmas’ heet en dat het nog een paar weken duurt voordat het zover is. De Chinezen begrijpen inmiddels dat voor westerlingen kerst een heel belangrijk feest is. Ze komen ons tegemoet door in de hele stad knipperende lampjes en kerstballen op te hangen, metershoge nepkerstbomen in de lobbies van hotels te plaatsen en restaurants te versieren met opblaasbare Kerstmannen. Markten staan vol met kerststukjes gemaakt van versierde bamboescheuten. Personeel in winkels en restaurants lacht ons vriendelijk toe van onder vrolijke rode kerstmutsen. Ze doen hun uiterste best er iets leuks van te maken. Maar er is niets van de verwachtingsvolle voorbereiding op kerst die ik in Nederland ervaar: geen kerstkaarten, geen kerstmarkten, geen kerststalletjes, geen kerstmuziek uit luidsprekers, geen koren die kerstliedjes zingen in ons winkelcentrum en geen hectische kerstboodschappen bij Albert Heijn. Kortom, de sfeer ontbreekt, maar hoe kan het ook anders bij een feest dat geen enkele betekenis voor hen heeft en waar ze geen herinneringen aan hebben.

Ik ga naar Nederland om familie en vrienden te zien en Taco blijft in China, de brouwerij vraagt nog teveel aandacht om weg te kunnen. De dagen voor kerst is Taco alleen maar aan het werk. Gelukkig zijn er veel hulptroepen uit Nederland in Guangzhou om te helpen bij het opstarten. Vaak gaan ze na een lange dag ’s avonds nog ergens eten. Tijdens een van deze avonden gaat Taco samen met een van de meisjes van de bediening op de foto voor zijn eenzame kerst kaart.

Op 1e Kerstdag wordt Taco uitgenodigd om bij onze vrienden Lida en Pieter te komen kerstdineren. Samen met Sue en haar man Dave die in het appartementencomplex naast het onze wonen, hebben ze een fantastisch maal in elkaar gezet, dat enig heen en weer geloop vraagt tussen de appartementen vanwege het gebrek aan keukenruimte. Taco’s bijdrage aan het kerstfeest is een doos bier (nog steeds niet zelfgebrouwen) en al onze eetkamerstoelen. De afsluiting met een dobbelspel om kleine cadeautjes die iedereen heeft meegebracht, zorgt voor veel plezier: de Chinezen gaan er met de grootste doos vandoor waar natuurlijk het kleinste cadeautje in zit!

Als ik weer terugkom in Guangzhou staan er een paar kerstkaarten op het dressoir die hun weg naar China hebben weten te vinden. De meeste bijzondere is van onze chauffeur Lam. Bij gebrek aan een echte kerstkaart, heeft hij een andere kaart gebruikt en daar zelf kerstbomen en sterren op getekend, samen met zijn kerstwens voor ons: Happy Chirstmans. Het is een kaart die ik zal koesteren.

Hanny

Hallo lieverds,
Leuk om weer een (kerst)verhaal van jullie te lezen. Het was heerlijk om Lia weer te zien, maar ook wel raar zo zonder Taco. Inmiddels ben ik weer heelhuids terug uit Zuid-Afrika, waar ik ook in een heel andere wereld terecht kwam, maar zit nog wel zonder bagage. Tja, ... Heb een geweldige tijd gehad in een bijzonder land en wil graag nog eens terug. Nu eerst Vera veilig thuis en dan ... op naar China? We horen graag wanneer het jullie evt. schikt. Hopelijk tot gauw weer (via Skype).
Knuffel van Hanny

charlotte

Wat een ontroerende kaart! Wel heel erg lief he! Ook weer een leuk verhaal!
Leuk dat je hier even was Lia, en heel leuk om je weer gezien te hebben. Ik mag morgen weer even voor een bliksembezoek naar China, Bejing dit keer, jammer dat de afstanden zo enorm zijn, want ik ben er maar 24 uur. We houden het maar op april in Hongkong! Veell liefs voor jullie beiden!

Marianne gillis

Wat een ontroerend verhaal, Lia en Taco. het zal voor jullie beiden in ieder geval een kerst zijn om nooit te vergeten! hoe een mens toch verworteld is met zijn tradities...een zalig nieuwjaar voor jullie beiden! Veel liefs,Marianne

Thea

Hoi Lia
Eerst de allerbeste wensen voor 2011 wel wat laat maar wij hebben de feestdagen in Kenya doorgebracht en zijn net terug
Wat betreft de sfeer dat heb ik ook ondervonden het is echt geen kerstfeest zoals wij dat in Nederland beleven alleen al de warmte past niet bij kerst
Maar jij bent even naar huis gekomen en hebt van al de sneeuw genoten
Wij zijn weer met de trainingen begonnen maar dat valt tegen het blijft hier maar regenen elke training kletsnat maar goed dat is dan weer Nederland
Hartelijke groetjes Thea