Lia en Taco bij de Vietnamezen

Guangzhou Women's International Club

Terwijl Taco volledig in beslag wordt genomen door bier en alles wat daar mee te maken heeft, breng ik de dagen heel anders door. Al heel snel nadat we in juli in Guangzhou aankwamen, word ik lid van de GWIC, de Guangzhou Women’s International Club, bedoeld om sociale en culturele activiteiten op te zetten voor en door buitenlandse vrouwen.

Mijn eerste koffieochtend voor nieuwkomers is in het China Hotel. Veel te vroeg kom ik binnen, geen idee waar ik moet zijn. Het personeel ziet het al aan me: ‘GWIC ladies’ coffee that way’. Ik ben zo vroeg dat er nog niemand aan de ontvangsttafel zit. De koffie wordt gehouden in een bar met rode zitjes en ik zie een uitgebreid buffet klaarstaan met broodjes, fruit, noodles, rijst, cakejes, muesli en omelet op bestelling. Ik pak een kopje thee en ga in een van de zitjes zitten met zicht op de deur. Langzaam komen er meer dames binnendruppelen. De eerste die bij me komt zitten is Virginia, uit Argentinië blijkt al snel, bijna een jaar in Guangzhou maar al veel langer in China, man is diplomaat. Maggie uit Australië komt erbij, man zit in het onderwijs. Jette uit Denemarken, man zit in de tassen. Marie-Claire uit Zwitserland, man is consul en Svetlana uit Servië, zit zelf in de handel. Binnen een paar minuten heb ik een rood hoofd en tuitende oren van het praten. Onze voertaal is Engels en we willen alles van elkaar weten. Geen voorzichtige beleefdheden, geen koetjes en kalfjes, maar recht op ons doel af. Hoe lang ben je hier al? Waar woon je? Spreek je Chinees? Weet je de weg al? Hoe vind je het in China? Wat doe je de hele dag? Wat doet je man in Guangzhou? Want ja, het is nu eenmaal zo, de meeste van ons zijn met onze mannen meegekomen. Er is meteen grote hilariteit als Marie-Claire haar visitekaartje tevoorschijn haalt waarop staat: ‘Marie-Claire, spouse of…’. We besluiten dat het toch beter voor onze eigenwaarde is als we onze eigen visitekaartjes laten maken, ook al oefenen veel van ons hun beroep (tijdelijk) niet uit. Als we ervaringen met elkaar uitgewisseld hebben, komen de agenda’s tevoorschijn en maken we onze eerste afspraken. Met Jette ga ik een dagje op stap, Guangzhou verkennen. Als Virginia er achter komt dat ik Spaans spreek, sleept ze me mee naar de Spaanse hoek en stelt me voor. Twee minuten later sta ik, ondanks protesten dat ik geen echte ‘latina’ ben, op de ‘Spaanse’ activiteitenlijst. Svetlana is goed in afdingen en belooft ons een keer mee te nemen naar de parelmarkt.

Intussen is de bar volgelopen met vrouwen. Er zijn mensen die al acht jaar in Guangzhou wonen, maar ook nieuwkomers zoals ik die er nog maar een paar weken zijn. Als ik me ga inschrijven bij de tafel waar nu een lange rij staat, krijg ik een hele lijst met nog meer activiteiten aangereikt. Er zijn koffieochtenden en theemiddagen, er is een kookclub, een schilderclub, je kunt samen sporten, er is vrijwilligerswerk, er zijn feestjes en dagjes uit en er is een website waar je alles op kunt vinden en contact kunt leggen. Ik besluit me voor zoveel mogelijk in te schrijven en op alle aanbiedingen om samen ergens heen te gaan ‘ja’ te zeggen. Dan merk ik vanzelf waar ik het meeste plezier aan beleef.

Het is nu 5 maanden later. GWIC zorgt ervoor dat ik me in China thuis voel. De gesprekken met vrouwen uit alle delen van de wereld zijn een feest van herkenning, elk van ons is op zoek naar hetzelfde: Hoe bouw ik een zinvol leven op in een totaal nieuwe omgeving? En die eerste koffieochtend heb ik het antwoord gevonden: Samen met mijn ‘xin pengyou’, mijn nieuwe vriendinnen.

Reacties

Reacties

Loes

Leuk, Lia, nu ook weer eens een verhaal van de 'spouse of'.
Wanneer kom je ook alweer naar Mederland? Tot dan!

Marit

Nog 6 dagen, gaat snel hoor, maar leuk dat je het daar naar je zin hebt. Ik heb gisteren de visum aan vraag gedaan bij de Anwb, dat gaat ook opschieten nog 6 weken!! Nou tot volgende week liefs Marit

Leo & Marja

Hoi Lia, leuk te lezen weer. Je doet het goed hoor.
Volgend verhaaltje over jullie ladies night? Leo
Tot weldra in Nederland. Marja.

Mieke

Ha Lia, hartstikke fijn dat je je thuiisvoelt bij je nieuwe vriendinnen. Maar toch gaat er niets boven je eigen (schoon)zusjes..... toch? Tot over een weekje!
Dikke kus van Mieke

Gemma

Wat een leuk verhaaltje mam, en die foto's zien er ook heel erg gezellig uit! Toch heel bijzonder, al die vrouwen die elkaar vinden op zo'n 'ver' plekje op de wereld. Maar ik ben het natuurlijk ook helemaal met Mieke eens, nog maar 6 nachtjes en dan ben je weer fijn even THUIS!! :-)

Ger

Leuk om te lezen hoor Lia!

charlotte

Hoi Lia,

Leuk om te lezen dat je het zo gezellig hebt. Moest wel veel aan je denken nu ik zelf een paar dagen in Hanzhou tussen de Chinezen loop (ook hier praktisch geen buitenlanders!!t Was helaas te ver en te kort om je op te zoeken, vandaag vliegen we weer terug, dus hopelijk zie ik je inn Nederland! Liefs Charlotte

Greet

Ik bewonder je energie, Lia, om gewoon mensen te leren kennen.
Ook een Zwitserse erbij, ja die zitten trouwens ook overal tegenwoordig.
Gaan jullie voor de feestdagen 'even' naar huis? Leuk!
Groet

Pappie en Mammie

Een prachtig verhaal Lia !
Join Heineken ..and see the world ! In je jeugdjaren was het ..Join Philips ..and see the world ! Fantastisch toch om dat alles mee te mogen maken
Zo juist via internet het verslag gehoord van onze NOS correspondent in Washington Wouter Zantinge over de WikiLeaks affaire . Jouw zoon is van alle markten thuis ! Wat zijn we trots op jullie !
Veel liefs en tot volgende week .

Carola

Hallo Lia,

Wat een ontzettend leuk verhaal. Het genieten druipt eraf! Het doet mij plezier dat je je draai daar vindt en ook je Spaans weer kunt oefenen! Het lijkt mij enig zulke contacten op te doen in zo'n bijzondere omgeving. Wie weet komt het er nog eens van....
Nederland is nu koud, nat, wit door de sneeuw en Synco staat met twee jassen aan les te geven op de drivingrange. Kortom, komkommertijd op Zeegersloot!

Hartelijke groeten, Carola

Rob (van den Boom, Bolivia)

Veel dank Lia voor dit enthousiaste en interessante verhaal. Geweldig dat de GWIC jou kan helpen enigszins te 'integreren' in een complexe en voor jou zo nieuwe maatschappij. Ben benieuwd of de GWIC ook een forum kan betekenen voor zinvolle contacten met niet-internationale/autochtone vrouwen van Gouangzhou. Wat denk je?

Hartelijke groet!
Rob

marianne Gillis

Tjonge, jonge wat een turbulent leven hebben jullie toch. Gelukkig, gelukkig heb jij lia, vriendinnen gevonden om daar samen op weg te gaan. ik bewonder je om je energie en het jezelf blijven. Prachtig. Fijne decembermaand allebei en dank je wel voor je verhalen, kus,Marianne

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!