Lia en Taco bij de Vietnamezen

Midnajaarsfestival en Prinsjesdag

Dit jaar vieren de Chinezen op 22 september het Midnajaarsfestival. Elk jaar valt het op een andere datum: de vijftiende dag van de achtste maand van de maandkalender. Mensen reizen uit alle hoeken van het land naar huis om hun familie te bezoeken en samen te eten. ‘s Avonds kijken ze naar de volle maan en eten mooncakes. Het is een van de belangrijkste Chinese feestdagen, mede doordat deze dag in de achtste maand valt. Acht is een geluksgetal dat staat voor rijkdom en voorspoed. En dat is iets wat alle Chinezen voor zichzelf en hun familie wensen.

Weken van te voren delen ze mooncakes uit aan relaties, vrienden en verwanten. Hoe duurder en exclusiever de mooncakes, hoe meer waardering je voor iemand hebt. Dat maakt het een ingewikkeld spel om de juiste geef-rangorde te bepalen en te zorgen dat je niemand vergeet en daardoor beledigt. Mooncakes lijken een beetje op kleine, ronde, hoge gevulde koeken. Maar na Taco’s eerste hap van zijn allereerste mooncake blijkt deze niet zoet te zijn maar zout en gevuld met overheerlijk gekonfijt varkensvlees. Of hij het lekker vindt? Want er zijn er nog veel meer, met een vulling van een hele eierdooier, of een vulling van gezouten vis, of van in reuzel gebakken noten.

Terwijl de Chinezen zich voorbereidden op hun maanfeest, hadden wij als Nederlanders onze eigen nationale feestdag. Op uitnodiging van de Consul Generaal mochten we op het Consulaat de troonrede live komen volgen. Het Consulaat zit op de 34ste verdieping van een futuristisch kantoorgebouw. Toen we er de eerste keer waren om ons als Nederlanders woonachtig in Guangzhou te melden, moesten we ons legitimeren voordat we met de lift naar boven mochten. Nu zijn de bewakers voorbereid. ‘Hélán?’ vragen ze zo gauw ze ons zien. ‘Shìde, women shì Hélánrén’ (onze Chinese les begint zijn vruchten af te werpen) en we mogen meteen doorlopen.

We zijn met een groepje van 30; in totaal wonen er zo’n 125 Nederlanders in Guangzhou. Met een Heineken van de tap en een bordje van het rijsttafelbuffet in onze hand kijken we naar de rijtour, ‘Hé, het is mooi weer in Nederland!’, en luisteren we naar de Koningin. Op vakantie mijd je alles wat Nederlands is of lijkt maar als je in het buitenland woont, is het een ander verhaal. Iedereen is nieuwsgierig naar wat de ander in China doet. Er is consulair personeel, er zijn stagiaires, er zijn mensen met een eigen bedrijf, anderen zijn uitgezonden zoals wij, bijna iedereen is hier tijdelijk. We praten en maken afspraken om elkaar nog eens te zien. Dan is de Nederlandse reünie bijna voorbij. ‘Wil iemand nog een toetje?’ Beleefd weigeren we het stukje mooncake dat ons wordt aangeboden. Daarna gaan we naar beneden en storten ons in het Chinese vakantieverkeer.

thea

Nou heerlijk die mooncakes je zou er inderdaad iets zoets bij verwachten maar goed weer een bizondere ervaring
Wij zijn een dagje opstap geweest ons jaarlijkse dagje uit het was zoals gewoonlijk weer erg gezellig maar ook wij hebben voor een grote(nare) verrassing gestaan
Om bij het begin te beginnen Op de fiets naar Hazerswoude ,onderweg de eerste regenbui, naar "'t Woutje"een theetuin waar we koffie uiteraard met taart gegeten hebben in de sloot lagen enkele vletten, platte boten,op ons te wachten waar we gezellig mee gevaren hebben het was inmiddels alweer droog de lunch stond klaar toen we bij "t Woutje terug kwamen
Soep met broodjes Lekker daar waren we aan toe
Na wat fietskilometertjes belandden we in een wijnproeverij jaja dat was wel wat!!!! Eerst thee (om te beginnen) uitleg over druiven ,prachtige wijngaard, over plukken en bewerken en toen eindelijk een paar lekkere glaasjes met blokjes kaas we werden verwend
Op de fiets naar Alphen voor het diner
Het tapasrestaurant waar we afgesproken hadden was ons totaal "vergeten"Diny had de reservering op papier maar we konden praten als brugman
Daar sta je dan met 38 man
Gelukkig konden we na een telefoontje bij de Chinees terecht Die heeft in korte tijd een heerlijk buffet voor ons geregeld zo kwam ons dagje uit toch nog goed
Hoera voor de CHINEZEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hartelijke groetjes Thea

marit

hoi Taco en Lia,

bedankt voor de leuke kaart voor Yordi's verjaardag!!
Het was weer een hele drukte zo'n kinderverjaardag.
Gisteren het kinderfeestje gehad, voor ons zitten de verjaardagen er weer op dit jaar.
Maar leuk Lia dat je naar Nederland komt in december!!
liefs Marit

charlotte

Hoi Lia en Taco,

Wat een leuk verhaal weer! En wat grappig dat jullie op het consulaat naar Prinsjesdag hebben gekeken! Dat schept wel een band tussen al die Nederlanders!. Ik las dat je in december ook naar Nederland komt, zeker gezellig voor de kerstdagen? Want daar doen ze zeker in China niet zoveel aan!
Schrijf zo door, ik blijf genieten van je verhalen!

Liefs

Charlotte

Wim

"...maar als je in het buitenland woont, is het een ander verhaal..." Helemaal waar! Zelfs Wil doet tegenwoordig een moord voor een kroket ;-)

Leo

Wat doen ze in China met iemand die een waxinelichtje naar het voertuig van de Keizer gooit?
Groetjes, Leo