Lia en Taco bij de Vietnamezen

Good and bad hair days

De kapperszaken waar Taco is geweest, zijn allemaal op loopafstand van ons appartement en horen bij een keten die zich TianY noemt. Bij binnenkomst word je in koor begroet door meisjes in roze mantelpakjes. De meisjes zijn voor het wassen en het masseren. Het echte werk, knippen, kleuren, föhnen, wordt gedaan door mannen. Er hangt een gigantisch grote prijslijst boven de balie, mogelijkheden genoeg dus om uit te kiezen. Helaas staat het er alleen in Chinese karakters, zodat Taco zich beperkt tot het herhalen van lifà, oftewel knip haar. Hij wordt in een stoel gezet en flink ingezeept, ook zijn oren worden zorgvuldig gewassen, gevolgd door een hoofd-, nek- en handmassage. Daarna komt de kapper die minutieus Taco’s nogal stugge haar in model probeert te krijgen, met wisselend resultaat. De eerste keer is Taco’s haar te lang gebleven en moet hij binnen twee weken weer, de tweede keer lijkt hij verdacht veel op Sponge Bob, maar bij de derde keer is Taco helemaal tevreden. Bij deze meneer komt hij terug. Voor de prijs hoeft hij het ook niet te laten. De eerste keer kostte het 25 kuài, de tweede keer 30 en de derde keer 38. Geen idee waar dit verschil in prijs in zit, maar zolang het tussen de € 2,50 en € 4 schommelt, hoor je Taco niet klagen.

Voor de buitenlandse dames is het een heel ander verhaal. Zo ongeveer de tweede vraag die we elkaar stellen, na ‘waar kom je vandaan?’, is ‘waar laat jij je haar doen?’ en dat laatste met een blik op iemands hoofd met de gedachte: ´daar moet ik dus niet zijn’ of ‘dat ziet er wel redelijk uit’. De antwoorden zijn niet bemoedigend: ‘In Nederland’ (één keer per jaar?!?), ‘Ik heb het opgegeven, mijn man doet het’, ‘Ik had een goeie die ik precies had uitgelegd hoe ik het wilde hebben, maar de vorige keer had hij ontslag genomen (dat gebeurt vaak in China, als ze ergens meer kunnen verdienen). Westers haar, in al zijn variaties, is lastig voor de Chinese kapper, want 99,9% van zijn klanten hebben zwart, sluik haar. Na weken uitstel, mijn haar is intussen volledig uitgegroeid, maak ik op een ochtend een afspraak bij Momo, waar de meeste buitenlandse vrouwen uiteindelijk wel een keer terechtkomen. Terwijl ik op de tweede verdieping van een winkelcentrum de glazen deur open duw, hoor ik zacht tinkelende New Age muziek op de achtergrond en word ik begroet door mijn personal stylist, Vince. Vince spreekt Engels dus ik kan hem uitleggen hoe ik het hebben wil. Zijn assistent, een geheel in het zwart geklede jongeman, neemt mij mee naar de wasruimte. Hij draagt een mondkapje en zijn vuurrode haar is alle kanten opgeföhnd. Ik moet op een bankje gaan zitten en helemaal achterover gaan liggen met mijn hoofd boven de wasbak. Heel voorzichtig wast hij mijn haar. Vince neemt het daarna weer over. Hij knipt en knipt, met hele kleine knipjes, kijkt steeds op een afstand of het hem bevalt en woelt veelvuldig met zijn hand door mijn haar. Als hij klaar is, neemt mondkapje me weer mee voor een wasbeurt en hoofd- en nekmassage. Daarna gaat Vince aan het föhnen. Ik ben niet ontevreden. Als ik in de spiegel kijk, zit mijn haar ongeveer zoals altijd, alleen wel steiler en minder kort en dat tegen een forse Europese prijs.

Het is nu 4 weken later. Ik moet nodig weer naar de kapper. Ik wil net zo stoer zijn als Taco en maak ook een afspraak voor vandaag bij TianY, maar nu zit ik thuis en ik durf niet, ik heb gedroomd van Sponge Bob.

Reacties

Reacties

Marjon

Lia, je bent (of je hebt) een talent! Iedere keer als ik zie dat er weer een aflevering van het epos on line staat krijgt die absolute voorrang. Het wordt steeds leuker! liefs en tot gauw skypes,Marjon

Marianne Gillis

Ben het helemaal met Marjon eens....zo lekker te lezen, informatief en ontzettend grappig. Ga zo door, lieve Lia Als het je tenminste niet teveel moeite kost. Ik kan me ook zo voorstellen dat het je veel tijd en energie kost om dit en alle kontakten bij te houden. Enne..wat dacht je van lang haar....!? Dikke kus,Marianne

Hanny

Hallo lieverds,
Inderdaad weer een prachtig relaas. Het wordt hoog tijd dat wij weer eens skypen. We gaan het dit weekend proberen. Hopelijk treffen we jullie dan thuis.
Knuffel van Hanny en Kees

Mieke

Ha zussie, heerlijk om weer zo'n kleurrijk verhaal van je te lezen! Deze week ben ik toevallig ook weer aan de beurt voor de kapper. Ik zal nu dubbel genieten van het feit dat ik zomaar kan uitleggen wat ik bedoel en dat het ook zo gebeurt (meestal.....)
Tot het volgende verhaal of skype, allebei leuk!

Dikke kus voor jou en Taco, Mieke

thea

Hoi Lia
Ik lees elke keer weer jouw verhalen met heel veel plezier en vertel ze dan natuurlijk door aan al je A.A.V. fans
Je maakt zo wel behoorlijk wat mee Maar ja die chinezen zijn en blijven een apart volk
We zitten hier al aardig in de herfst dat betekent trainen in de regen je kent dat wel"zal ik wel of niet gaan?"
Gelukkig laten ze ons niet in de steek en zo trainen we lekker door
Donderdag ons "dagje uit"ik zal je verslag doen daarover
Groetjes van al je wandel/trimvrienden
Thea

Charlotte

Hoi Lia en Taco,

Leuk om te lezen hoe je steeds zo beeldend over de dagelijkse gebeurtenissen schrijft! Ook knap hoe je steeds in dit soort dingen een verhaal ziet, geweldig! Jullie bestaan is daar beslist niet saai! ik geniet erg van je verhalen! Is het er nog steeds zo warm?

Veel liefs

Charlotte

Ellen

Hoi lieve Lia en Taco!
Ik heb vanavond al julie verhalen gelezen, vooral die van Lia zijn erg entertaining. Leuke anekdotes en vooral het kappersverhaal is erg leuk. Ik wil graag weten hoe het gegaan is bij de kapper van Taco. Doe er vooral een foto van het resultaat bij! Ook ben ik benieuwd of je zelf ook chinees gaat koken. Ik wist trouwens ook niet dat de kantonese keuken zo weinig kruiden gebruikte. Zo leer ik nog eens wat. De foto's zijn ook allemaal leuk. Die twee andere plekken waar je geweest bent (Gullin en nog eentje) zijn wel erg mooi. Die rare bergen, met die scherpe pieken, keurig symmetrisch. Ook de terrassen op die glooiende berg zijn apart alhoewel ze me bekend voorkomen (Machu Pichu?). Hoe zeg je 'wat kost dat' in het chinees?
Het interieur van jullie flat is inderdaad modern en doet me een beetje denken aan Alphen, dus zullen jullie je daar best thuis voelen. De aparte wasruimte is wel ideaal, geen herrie en wasmiddelgeur in de rest van de flat. Is de flat trouwens goed (geluid)geïsoleerd? Ik ben altijd benieuwd naar de bouwstijlen van andere landen.
Raar dat een taal geen grammatica heeft. Hoe bouwen ze hun zinnen dan op? Hoe bepaal je de volgorde van de woorden in een zin?
Nou, ik geloof dat ik gewoon alles wil weten....

Miss you guys!
Dikke knuffel,
Ellen

christien

Hoi Lia en Taco.

Wat een leuke verhalen allemaal vooral over de
kapper is erg leuk. Hier in Alphen gaat alles z,n
gangetje, op wat lekkages na dan. Als het goed is
zijn deze nu verholpen. Rob en ik gaan binnenkort
op vakantie naar Cyprus, hebben er erg veel zin
in.
Groetjes uit Alphen aan den Rijn,
Rob en Christien

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!