Lia en Taco bij de Vietnamezen

Ikea in Guangzhou en huisbezoek van de politie

Onze Chinese Juf Ann woont naast Ikea, zodat wij daar regelmatig komen. Ikea heeft net zoals bij ons allemaal voorbeeldkamers om ideeën op te doen, de stoelen en banken uit te proberen, en de maten op te meten. De Chinezen hebben het anders opgevat. Met hele families gaan ze naar Ikea, kiezen een leuke kamer uit en gaan daar gezellig zitten. Boekje erbij, computerspelletje, lekkere airco, wat wil je nog meer? Op een doordeweekse avond zijn alle kamers bezet. En dan de slaapkamers en bedden. Chinezen kunnen echt overal slapen, we zien ze op bakfietsen liggen, in voetgangersviaducten, op matjes op straat, het klimaat is er afmattend genoeg voor. Maar waar kun je het aller-, allerlekkerste een kort dutje doen? Bij Ikea! Soms ligt de hele familie, met de kinderen ertussenin, op bed. En zoals waarschijnlijk bij alle Ikea’s in de wereld, kom je aan het einde van de showroom bij het restaurant terecht. Zo ook in Guangzhou. Het zit er bomvol, allemaal aan de Zweedse gehaktballetjes, met mes en vork!

Men had ons gewaarschuwd dat de politie een keer langs komt als alle papieren in orde zijn. Vorige weekend zijn de laatste formaliteiten geregeld en zijn we aangemeld bij het politiebureau bij ons in de buurt. We waren hier niet helemaal gerust op. In Nederland geldt “de politie is je beste vriend” maar gaat dit ook op voor de Chinese politie? Dus deze week iedere dag het boek wat ik aan het lezen ben over voorzitter M., wat heel erg verboden is in dit land, uit het zicht gelegd, nog even gecontroleerd waar het kaartje van de Nederlandse consul ligt en bedacht wat ik zal zeggen als…

Op donderdagavond tegen 9 uur wordt er op de deur geklopt. Twee dames in uniform die een paar woordjes Engels spreken en onze paspoorten en werkvergunning willen zien. Natuurlijk mag dat. Als we eerst mogen weten wie zij eigenlijk zijn? Meteen krijgen we een legitimatiebewijs te zien en een kaartje met Franse uitleg waaruit blijkt dat ze van de wijkpolitie zijn. Onze papieren lijken allemaal in orde. Mijn visitekaartje willen ze ook heel graag hebben; ja, allebei willen ze er wel een. Chinezen zijn gek op visitekaartjes. We doen ons best een aantal zinnetjes in het Chinees te zeggen, waar ze erg om moeten giechelen. Als mijn ogen richting schoenen gaan, zie ik onder hun stevige politiebroeken twee paar elegante schoentjes met hoge hakken en kanten sokjes. We krijgen een rapport in het Chinees, met veel stempels en handtekeningen. De volgende ochtend in de auto is het eerste wat ik aan mijn Chinese collega vraag, “en, staat hier nu dat we legaal in China wonen?’’ “Nee, hoor,” zegt hij droog, “er staat dat de eigenaar verplicht is belasting te betalen over de huur die hij ontvangt, en of jullie dat even door willen geven.’’

marit

hoi Taco en lia, leuk om weer wat van jullie te lezen,

Zo maak je nog wat mee!! hahaha Wij hadden ook vrijdagnacht politie opbezoek, maar ja Nick werd 18 en gaf een feestje, ondanks dat hij brieven in de wijk had verspreid heeft er toch iemand geklaagt wegens overlast een beetje flauw, maar hij heeft toch een super leuk gehad.

we hopen snel op weer een verhaal liefs van ons allemaal Marit

ger

Hoi taco & lia, het is leuk om jullie berichtjes te lezen, zo blijven we toch aangesloten. Liefs ger.

Marianne Gillis

Ze zijn echt wel grappig, die Chinezen. Ik vind het een leuk idee, slapen bij IKEA. Hoort vast bij de inburgeringscursus, toch? Lia, Taco!!??
Lijkt me ook wel spannend politie op bezoek...Ik herken het gevoel van: "Heb ik iets gedaan wat niet door de beugel kan? Zeker in zo'n vreemd land. Kun je je stukjes niet opsturen naar een krant hier in Nederland. Dit is te leuk om slechts voor een select gezelschap te dienen.....kus,Marianne

Lilyan

Beste reizigers, na een aantal van jullie verhalen gelezen te hebben wil ik ook iets van mij laten horen. Fijn dat jullie het naar je zin hebben en genieten van de culturele omslag!!
Het verhaal vd slapende chineze families in de Ikea zou zo opgenomen kunnen worden voor de funny homevideo's hier in Holland, misschien een nieuwe uitdaging kun je leuke prijzen mee winnen.
Heb je al een aantal favoriete Chineze theeen ontdekt? Vast wel! Uitkijkend naar jullie volgende avonturen vele groeten uit nu een zonnig NL, groetjes Lilyan (Global Fit - Body Balance)

Diny Tol

Hoi Lia en Taco,

Geweldig wat jullie allemaal beleven, om jaloers op te worden. Zeker zoals de verhalen beschreven worden, wij leren gelijk heel wat van de chinese cultuur. Lia hoe is het trouwens met de conditie? Ik heb ook begrepen dat je niet met het dagje-uit meegaat. Groeten en liefs van al je clubgenoten.